Euroopan päästönormit pakottivat kauppiaat kikkailemaan Norjassa

Tyypitykseltään vanhentuneita uusia matkailuautoja on myyty "käytettyinä" alennuksella tiukkojen päästönormien vuoksi.

Uusien autojen pakokaasupäästöistä erityisesti dieseleiden tuottamat typen oksidit muuttuivat jo syyskuussa 2014. Mutta vielä tämän vuoden (2018) helmikuussa myytiin ja pantiin rekisteriin uusina autoina Euro 5 -normit täyttäviä autoja. Kuinka se on mahdollista?

Päästönormit koskevat aluksi vain aivan uusia automalleja – sellaisia, jotka eivät aikaisemmin ole olleet markkinoilla lainkaan ja sellaisia, joissa on tapahtunut olennaisia teknisiä muutoksia. Silloin automalli on tyyppihyväksytettävä, jotta se saisi myyntiluvan EU-alueella.

Sen sijaan uutta hyväksyntää ei tarvita autoille, joilla on jo tyypitys. Niitä saa valmistaa jonkin aikaa ja myydä pitempään. Maakohtaisesti voidaan antaa vielä vielä poikkeuslupia näiden ”tuotantohäntien” autojen myymiseksi. Norjassa ehdoton takaraja Euro 6 -aikaan siirtymisessä oli helmikuu 2018.

Euro 6 -normi on tiukentanut dieselkäyttöisten autojen hiukkaspäästöjä ja typen oksidipäästöjä koskevia vaatimuksia.  Kun Euro 5:ssä typpioksidien päästöraja oli 180 mg/km, uusi raja-arvo pudotti rajan alle puoleen eli 80 milligrammaan kilometriä kohti.

Kaikkien uutta tyyppihyväksyntää vaativien autojen on kuitenkin tullut täyttää Euro 6 -standardin rajat vuoden 2015 alusta lähtien.

Taulukko: Dieselautojen Euro-normien päästörajat


Vaikka autotehtaat ovat pyrkineet tilanteeseen, jossa jokaisella valmistettavalla autolla on jo ostaja, edelleen suuri osa autoista valmistetaan myyntivarastoon. Jos ostaja tyytyy valmiina olevan auton ominaisuuksiin, auton voi saada varastosta. Tehdastilaukseen menevää autoa saattaa joutua odottamaan useita kuukausia – tällä hetkellä Suomessa eräiden merkkien autoja jopa yli vuoden.

Myynnin ja tuotannon yhteensovittaminen ei ole helppo tehtävä. Automarkkinoilla tapahtuu jatkuvasti muutoksia kovan kilpailun vuoksi. Jotkut automallit menettävät suosiotaan, ja toiset lisäävät haluttavuuttaan. Tilanteeseen vaikuttavat autojen tekniset muutokset, hintasuhteet, valmistajien ja niiden alihankkijoiden tuotantokapasiteetti, ostajien tilanteen sekä markkinaolosuhteiden muutokset.

Jos uusien autojen kysyntä hidastuu yllättävästi, esimerkiksi dieselautojen menettäessä haluttavuuttaan, ja autoja jää varastoon, valmistajat pyrkivät hintoja alentamalla lisäämään myyntiä. Autojen myyjät ryhtyvät  myymään poikkeuksellisen aktiivisesti tällaisia autoja. Ostajat saavat ”tarjouksia, joista on vaikea kieltäytyä”.

Uusi myydään ”käytettynä”

Norjassa uusien matkailuautojen myynti on kasvanut alkuvuoden aikana lähes 30 prosenttia edellisvuodesta. Nyt ounastellaan, ettei syynä niinkään ole ollut markkinoiden aito kasvu, vaikka sitäkin on tapahtunut. Mutta suurin selittäjä on Euro 5 -päästönormin mukaan valmistetut autot. Niitä seisoi eri puolilla Eurooppaa myymättöminä. Norjassa viimeinen rekisteröintimahdollisuus uutena autona oli helmikuussa.

Kaikkia autoja ei Norjassakaan saaty myytyä, vaan osa pistettiin rekisteriin odottamaan ostajaa. Nyt saman auton voi ostaa kuin helmikuussakin, mutta se on valmiiksi rekisteröity. Markkinatilastoissa tällainen Euro 5 -auto myydään käytettynä. Siksi sen ei tarvitse täyttää Euro 6 -päästövaatimuksia.

Luultavasti Norjassa ja muuallakin Euro 5 -päästönormilla varustetun uuden auton ostaja saa erikoistarjouksen. Auton hinta on tuntuvasti edullisempi kuin miltei samanlaisesta mutta Euro 6 -normit täyttävästä autosta joutuu maksamaan.

Norjassa on todettu, että helmikuussa 2018 ensirekisteröintiluvuissa oli ainakin 50 tällaista ”vanhaa” Euro 5 -autoa. Kukaan ei pysty ainakaan vielä sanomaan, paljonko niitä on viimeisten 4-6 kuukauden aikana myyty Norjassa ja muissa Euroopan maissa.