Oj, vilken idé!

Caravan-lehden pääkirjoitus 5/2018

Vierailimme kesällä Svea Husbilar -nimisessä ruotsalaisyrityksessä, joka on erikoistunut käytettyjen matkailuautojen myyntivälitykseen (juttu sivuilla 12–13). Vasta pari vuotta alalla toiminut yrittäjäkaksikko kertoi liiketoimintakonseptinsa olevan vielä kehittelyvaiheessa, vaikka yritys nousi liikevaihtonsa puolesta jo toisena vuonna miljoonaluokkaan, räknäiltiinpä lukemia kruunuissa tai euroissa.

Autostaan luopuvan on helppoa hankkiutua ajokistaan eroon, kun myyntiprosessi ulkoistetaan meklarille. Tämä tarkastaa auton, huoltaa sen myyntikuntoon sekä etsii sille ostajan. Matkailuautot ovat käytettyinäkin usein arvokkaita, mutta Svea Husbilar tarjoaa autoihinsa rahoituksen ja rohkeasti jopa kolmen vuoden takuun. Se helpottaa myyntiä kummasti, ja välittäjä kuittaa jokaisesta toteutuneesta kaupasta aina 5–8 prosenttia itselleen.

Meklarin itsensä kannalta konseptin nerokkuus piilee juuri siinä, ettei pääoma seiso pihassa. Yrittäjäduo myönsi itsekin, ettei nähdyn kaltainen kasvu olisi ikinä mahdollista, mikäli autot olisivat liikkeen omia. Alkuvaiheessa Svea Husbilar kyllä yritti myydä uusia autoja, mutta siitä luovuttiin nopeasti, koska maahantuonnissa kallis euro ei ollut ruotsalaisyritykselle eduksi.

Toimivan bisnesmallin ja numeroiden ymmärtämisen ohella yrittäjän on hyvä osata myös markkinoida itseään. Tämä taas kysyy luovaa hulluutta ja kykyä heittäytyä, ja Svea Husbilar onkin tehnyt konstailemattomalla tyylillään itsestään ilmiön. Hyvällä tavalla kotikutoisilla Youtube-videoilla kaksikko hassuttelee, rupattelee ruotsalaiseen tyyliin mukavia ja esittelee samalla vaivihkaa myynnissä olevia matkailuautoja. Klipit keräävät tuhatmäärin katsojia, ja kauppa käy.

Alan perinteisten toimijoiden suhtautuminen tulokkaaseen on ollut nyrpeämpää. Tukholman helmikuisille Caravan-messuille Svea Husbilar ei saanut haluamaansa kojua lainkaan. Hämmästyneet yrittäjät keksivät kuitenkin kertoa kokemastaan vääryydestä avoimesti Youtubessa, millä kerättiin asiakkailta jälleen täydet pisteet. Räväkkyyttä ja omaleimaisuutta alan kauppiaat kaipaisivat markkinointiinsa enemmän Suomessakin, koska siten olisi mahdollista erottua kilpailijoista ja houkutella alalle uusia harrastajia.

Tällä hetkellä Svea Husbilar pyörittää Ruotsissa kahta toimipistettä. Työntekijöitä on pitkälle toistakymmentä, ja autoja menee kaupaksi tänä vuonna näillä näkymin pari sataa. Kaikesta päätellen kasvu jatkuu vielä pitkään. Myös Suomi kiinnostaa yritystä markkina-alueena, ja sopiva kumppani täältä on jo hakusessa. Toistaiseksi yksikään caravan-liike ei ole keskittynyt Pohjanlahden tällä puolen vielä pelkästään myyntivälitykseen, mutta olisiko syytä? Kuka ehtii ensin?

Pauli Salokangas
Päätoimittaja