Hymeriltä Mercedeksen Sprinter-etuvetoalustalle uusi lippulaivamalli

Hymer on esitellyt uuden täysintegroidun 4,5-tonnisen B-klasse MasterLine -mallin, joka rakennetaan Mercedes-Benzin etuvetoiselle Sprinter-alustalle.

B-klasse MasterLine – lyhyemmin B-ML – on viime vuonna esiteltyä 3,5-tonnista B-klasse ModernComfort- eli B-MC-mallia leveämpi ja pidempi. Hymerin etuvetoinen lippulaivamalli on 7,89 metriä pitkä, ja sen leveys on 2,35 metriä.

Uusi etuvetoinen B-klasse MasterLine -tähtikeula sijoittuu alle 4,5 tonnin kokonaispainoluokkaan, eli sitä ei saa ajaa henkilöautokortilla.

B-MC:n tapaan myös MasterLine-mallissa on etuvetoisen Sprinterin jatkeena Hymerin kehittämä SLC-kaksoispohja-alusta ja ympärillä Hymerin toisen sukupolven PUAL-korirakenne. Uutuusmallin sisäilmettä kehutaan moderniksi ja tilojen käyttöä tehokkaaksi.

Uusien B-klasse MasterLine -mallien hinnat ovat vielä auki. Suomessa B-MC:t esitellään syyskuussa Lahden Caravan-messuilla.

Huippumodernia tekniikkaa

B-klasse MasterLinen rakenteen ydin on siis Sprinterin etuvetoon perustuva moottori- ja voimansiirtotekniikka. Kuljettajan ympäristö on hyvin henkilöautomainen, ja vakiona ovat muun muassa avaimeton käynnistys, sivutuuliassistentti ja kaikki muu Mercedekselle ominainen turvallisuus- ja mukavuustekniikka.

Myös lisävarustetarjonta monipuolinen. Uutuuteen saa esimerkiksi 9G-automaattivaihteiston, tehokkaamman 177 hevosvoiman moottorin (vakiona 143 hv), sähköisen seisontajarrun, adaptiivisen vakionopeudensäätimen ja 10,25-tuumaisen kosketusnäyttöisen multimedialaitteen.

Läpilastattavaa tilaa on takatallin lisäksi myös auton keskilinjalla.

Sprinterin tekniikan jatkona autossa on Hymerin Super Light Chassis -alusta (SLC), jossa on 36 senttimetriä korkea lämmitettävä kaksoispohja. Asunto-osan tekniikka on suurimmalta osaltaan sijoitettu kaksoispohjan rakenteeseen. Näin asunto-osassa on tasainen lattia ja tilankäyttö on optimoitu huippuunsa. Raikasvesi- ja harmaavesisäiliöiden kapasiteetti on alansa kärkeä: 180 ja 150 litraa. Vertaistaan hakevat myös takatallin koko (123 x 110 cm) ja kantavuus (350–450 kg).

SLC-alusta takaa ennen kaikkea erinomaiset ajo-ominaisuudet, sillä painopiste on mahdollisimman alhaalla ja keskellä. SLC-alustan tekniikka mahdollistaa myös läpilastattavan tavaratilan akseleiden väliin.

Korirakenteen perustana on Hymerin patentoima PUAL2-kori eli 34 millimetriä paksu alumiini-polyuretaani-alumiini-rakenne, jossa on paras mahdollinen lämmöneristys ja tiiveys. Katon, perän ja lattian pintamateriaalina on puolestaan kolhuja kestävä lasikuitu.

Uusi muotoilulinja

Vakiovarustukseen kuuluu ohjaamon yläpuolelta laskeutuva vuode. Kuvissa näkyvä tumma sisustus jakaa varmasti mielipiteitä.

B-klasse MasterLinessa on sukunäköä Hymerin tuoreimpiin integroituihin malleihin, mutta heti on havaittavissa myös selvä ero: keulan muotoilu on kehittynyt taas askeleen dynaamisempaan ja modernimpaan suuntaan.

Keulan muodon ydin lähtee liikkeelle jo kylkien puolelta, jotka kaartuvat selvästi kohti keulaa. Tämä koskee myös sivulaseja, jolloin on saatu aikaiseksi parempi näkyvyys ohjaamosta ulos. Uuden muotoilun linjaa kutsutaan nimellä Hymer Iconic Signature.

Kaksi pohjaratkaisua

780-mallissa on siskonpetiksi muokattavat erillisvuoteet, 790:ssä saarekeparivuode.

B-ML:stä esitellään ensimmäisessä vaiheessa kaksi pohjaratkaisua: erillisvuodemalli 780 ja parivuodemalli 790. Leveän korin ansiosta erillisvuoteiden leveys on lähes 90 senttiä ja parivuoteen leveys 156 senttiä. Parivuoteen käytön helpottamiseksi sen korkeutta voidaan säätää sähköisesti noin 15 senttimetrin toleranssilla.

Makuutilat voidaan molemmissa malleissa osastoida täyskorkeiden liukuovien avulla. Ison auton itsestäänselvyyksiin kuuluvat myös erilliset suihku- ja wc-tilat. 780-mallissa nämä tilat voidaan osastoida etuosan tiloista.

Jääkaapin ovi aukeaa sekä keittiön että istuinryhmän suuntaan.

Huippumodernin L-mallisen keittiön uutuus on puolestaan 153-litrainen jääkaappipakastin, joka aukeaa molemmin puolin eli joko keittiön tai istuinryhmän suuntaan. Istuinryhmän selkänojan ja keittiösaarekkeen väliin on sijoitettu ”piilopaikka” 32-tuumaiselle tv:lle, johon saa lisävarusteena sähköisen nostomekanismin.

Vakiovarustukseen kuuluu ohjaamon yläpuolelta laskeutuva leveä vuode. Myös asunto-osan istuinryhmästä voidaan muodostaa makuupaikka. Matkustajapaikkoja on neljä, mutta lisävarusteena on saatavana myös viides istumapaikka. Mukavuutta lisää myös leveämpi, 65-senttinen asunto-osan ovi, joka voidaan yhdistää keskuslukitukseen ja käyttää ilman avainta, ja johon saa myös sulkeutumisavustimen.