Caravan-lehti somessa

Kesäkuussa rekisteröitiin 285 uutta matkailuautoa

Sunlight nousi matkailuautojen markkinaosuustilastossa ensi kertaa kakkoseksi ohi Hobbyn. (Kuva: Sunlight)

Talous

Kesäkuussa rekisteröitiin 285 uutta matkailuautoa

Uusia matkailuautoja ensirekisteröitiin kesäkuussa yli kolmannes vuodentakaista enemmän.

Matkailuautojen ensirekisteröintien kasvu jatkuu. Kesäkuussa rekisteriin meni 285 uutta matkailuautoa. Määrä oli 74 kappaletta suurempi kuin vuosi sitten.

Tämän vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla – tammi-kesäkuussa – markkinat kasvoivat noin 23 prosenttia. Autoja rekisteröitiin 1 041 kappaletta. Vuosi sitten määrä oli 845.

Matkailuautojen ensirekisteröintimäärän kasvuun ei ole vaikuttanut lainkaan valtiovallan antama rahallinen tuki vähäpäästöisten uusien henkilöautojen ostajille. Sellaista matkailuauton ostaja voi nimittäin saada. Syynä on se, että matkailuautojen hiilidioksidipäästöistä ei yleensä ole tietoja autojen vaatimustenmukaisuustodistuksessa, eikä CO2-päästötietoa löydy Trafin ajoneuvorekisteristä.  Ja vaikka pakettiautosta verottomaksi matkailuautoksi muunnetuista autoista tieto olisikin, näiden autojen CO2-päästöt ovat tuntuvasti suuremmat kuin vähäpäästöisyyden raja 120 g/km.

Kiinnostavaa on, että tuesta huolimatta tammi-kesäkuun aikana ”tavallisten” henkilöautojen ensirekisteröintien määrä kasvoi vain 7,8 prosenttia edellisvuodesta. Tässä luvussa eivät matkailuautot ole mukana.

Sunlight nousi Adrian kannoille

Valmiiden tehdasvalmisteisten matkailuautojen suurin merkki oli kesäkuussa Adria (34 kappaletta). Se oli myös koko puolivuotisjakson (tammi-kesäkuu) markkinajohtaja 110 autollaan. Adrian markkinaosuus on kuitenkin laskenut viime vuodesta,  ja alkuvuonna osuus oli nyt 10,6 prosenttia. Vuosi sitten autoja rekisteröitiin saman jakson aikana 125 kappaletta, jolloin Adria ylsi 14,8 prosentin osuuteen. (Osuudet on laskettu kaikkien matkailuautojen kokonaismäärästä).

Tämän vuoden alkupuoliskon toiseksi suurin merkki on ollut Sunlight 94 autolla. Se on kasvattanut markkinaosuuttaan noin yhdellä prosenttiyksiköllä,  ja on nyt  tasan 9 prosenttia. Kolmanneksi suurin merkki Hobby sen sijaan on menettänyt osuuttaan noin 2 prosenttiyksikköä.

Muutoksien yksi syy on myydyimmäksi retkeilyautoksi nousseen Weinsbergin myynnin voimakas nousu. Tänä vuonna se on onnistunut kasvattamaan ensirekisteröintimääränsä 77 autoon, kun vuosi sitten autoja oli mennyt rekisteriin vain 28 kappaletta.

Toinen huomattava myynnin kasvattaja on Hymer (nyt kumulatiivisesti kuudennella sijalla), jonka myynti on yli kaksinkertaistunut viime vuodesta kuuden kuukauden jaksolla.

Tehdasvalmisteisten retkeilyautojen osuus ensirekisteröidyistä tehdasvalmisteisista matkailuautoista on tammi-kesäkuun ajalla 28 prosenttia.

Uusien autojen markkinoilla tuntuvia muutoksia

Matkailuajoneuvotuojien julkaisemista tilastoista näkyy, että markkinoilla on tapahtunut varsin voimakas kasvu Suomessa autoverottomiksi muutoskatsastettujen matkailuautojen myynnissä. Alkujaan tällaiset autot on tuotu Suomeen pakettiautoina. Tammi-kesäkuussa tällaisia autoja ensirekisteröitiin yhteensä 234 kappaletta, kun viime vuoden vastaavan jakson aikana niitä meni rekisteriin vain 126 kappaletta.  Erityisen voimakasta kasvu oli kesäkuussa, ja se kohdistui Volkswagen-pakettiautoista muunnettuihin autoihin. Samalla VW on noussut tämän markkinalohkon suurimmaksi merkiksi.

Matkailuautomarkkinoiden tuntuva kasvu viittaa siihen, että Suomen markkinoilla on ollut patoutunutta kysyntää, joka on muuttunut ostopäätöksiksi. Markkinat kasvavat hinnaltaan edullisempien autojen markkinoilla. Se ei kuitenkaan ole ainoa tilastojen tulkinnassa huomioon otettava seikka. Useiden automallien toimitusajat ovat olleet varsin pitkiä, ja valmistajatehtaiden kapasiteetti on myyty pitkäksi aikaa eteenpäin. Niinpä Suomen markkinoilla nyt rekisteröidyn uuden matkailuauton todellinen ostopäätös on voitu tehdä jo viime vuoden loppupuolella, mutta auto on saatu tehtaalta vasta pitkän odotusajan jälkeen.

Matkailuvaunumyynti jatkuu positiivisena

Matkailuvaunuja merkittiin kesäkuussa rekisteriin 120 kappaletta, joka on kuusi enemmän kuin kesäkuussa 2017. Vuoden kokonaismyynti on nyt 418 kappaletta eli 4,5 prosenttia edellisvuotta suurempi.

Markkinajohtaja on saksalainen Hobby. Toisena on slovenialainen Adria ja kolmantena ruotsalainen Kabe.

Klikkaa kommentoidaksesi

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää kategoriassa Talous

Y l ö s