Caravan-lehti somessa

Pikatyypit: tällainen on Eriban retrovaunu

Matkailuajoneuvot

Pikatyypit: tällainen on Eriban retrovaunu

50-luvulta alkaen tuotannossa olleen Eriban nostokattoinen Touring-matkailuvaunu koeajetaan Caravan-lehden kevään numerossa. Ennen perusteellista koeajoa otimme retrohenkisestä symppisvaunusta pikatyypit.

Saksalaisen Eriban vaunuja markkinoidaan meillä usein valmistajanimellä Hymer Eriba, onhan pitkän historian omaava vaunumerkki osa isoa Hymer-konsernia. Eriba tekee nykyään premium-vaunuja, joissa on samanlainen korirakenne kuin Hymerin matkailuautoissa.

Touring-erikoismalleista Rockabilly on punainen ja Ocean Drive sininen. Katto nousee lähes koko pituudelta edessä ja takana olevien ”saksien” varaan.

Eriba-vaunuja on myyty Suomessa tällä vuosikymmenellä lähinnä tilauksesta, varsinaista tuontia oli vuosina 1988–94 ja 2005–10. Viime vuoden alkupuolella tilanne muuttui, mutta vahvemmin – Suomen pienillä vaunumarkkinoilla harva merkki tosin myy ”vahvasti” – tuonti alkoi vuosi sitten mallivuoden 2018 ajoneuvojen myötä. Nyt Eribaa myydään eri puolilla maata kuudessa Best-Caravan Oy:n pisteessä.

Eriban myyntimallit ovat ympärivuotiseen käyttöön soveltuvat Nova-mallit. Kolmessa Nova-mallisarjassa on yhteensä 16 pohjaratkaisua, ja vaunujen hinnat alkavat reilusta 27 000 eurosta.

Vaunua vedettäessä katto on alhaalla. Touring-vaunut ovat kevyitä vedettäviä. Etukotelossa on tilaa kahdelle isolle kaasupullolle.

Tuotannossa 60 vuotta

Katto lukitaan alas neljällä vetojousella. Telttakangas riittää kesäkäytössä, mutta ympärivuotiseen käyttöön Touring sopii huonosti.

Eriban ehdottomasti mielenkiintoisin tuote on kuitenkin nostettavalla katolla varustettu Touring. Sen historian kerrotaan alkaneen jo vuonna 1957, kun Erwin Hymer ja Erich Bachem valmistivat ensimmäisen vaununsa. Saksalaisherrat saivat ensimmäiselle vaunulleen hyvän vastaanoton, joten vaunujen sarjatuotanto alkoi jo seuraavana vuonna.

Edelleenkin tuotannossa oleva Touring on 60-vuotisen historiansa ansiosta Hymerin eniten valmistama vaunumallisto.

Vessan/suihkun ovessa ei ole yläkarmia.

Suomen Touring-hinnastossa on 11 pohjaratkaisua kokonaispituusskaalan ollessa 4,8–5,8 metriä.

Touring-vaunujen lähtöhintaskaala on 22–27 000 euroa, mutta valkoisia perusvaunuja tuodaan Suomeen vain tilauksesta. Mallivuodelle 2019 esiteltyjä Touring Color -malleja on sen sijaan tuotu Suomeen muutama kappale, ja Best-Caravan suunnittelee tuovansa niitä myös jatkossa. Vaikka kysymyksessä on erikoismalli, sen valmistus jatkuu varmuudella ainakin ensi vuonna.

Kevyt vedettävä

Al-Ko:n kitkavetopää on vakiona, mutta vaunun ajonhallintajärjestelmä (ATC) maksaa tonnin.

Värikkäät Touringit ovat Troll 530 -malleja. 5,8-metrisen vaunun korin pituus on 471 senttiä ja leveys 210 senttiä – sitä pienemmät Touring-mallit ovat leveydeltään 2-metrisiä. Ihan ilman vetoauton peilien jatko-osia Touring-vaunuja ei välttämättä pysty vetämään.

Korin perustana on 28 millimetrin täyssinkitty putkirunko. Perusvarusteltuna erikoismallit painavat reilut tuhat kiloa, ja niiden kokonaismassa on 1 300–1 400 kg.

Perus-Touringit ovat suomalaisen silmissä retrovaunuja, koska meillä ei ole totuttu korotettaviin kattoihin. Touring Color -mallit ovat vielä perus-Touringejakin retrompia, sillä ne henkivät värimaailmansa ansiosta 50-lukua.

20 sentin korotus

Kompaktin vaunun kompaktissa keittiössä on 2-liekkinen liesi.

Kun vaunu on parkissa, siihen saadaan seisomisen mahdollistama sisäkorkeus nostamalla kattoa. Ilman korottamista sisäkorkeus on vain 171 senttiä, mutta neljän jousisalvan irrottamisen myötä korkeus kasvaa 193 senttiin. Kun vaunua vedetään, sen katon pitää olla alhaalla.

Ulko-ovea käytettäessä kannattaa muistaa, että reikä on vain 143 senttiä korkea. Myöskään ulko-ovea vastapäätä olevan vessan ovi ei kasva korkeutta, mutta siinä ei ole yläkarmia. Pieni yksityiskohta on se, että kiinteällä pöntöllä varustetun vessan/suihkun peili nousee katon mukana aikuismittaisen silmien korkeudelle.

Lasikuitupäällysteisessä nostokatossa on 26 millimetrin polyuretaanieristys. Vuodepaikkoja on kolme: takana on poikittainen joustinsälepohjavuode (142 x 195 cm), ja edessä olevasta sohvaryhmästä saa noin metrin levyisen lisävuoteen.

Lähinnä kesäkäyttöön

Etuosan sohvista ja pöydästä saa tilapäisvuoteen.

Perusvarustukseen kuuluu kaksi 13 litran raikasvesisäiliötä, kasetti-wc, 70 litran jääkaappi, 2-liekkinen liesi ja 3,5 kilowatin ilmakiertoinen lämmitys sekä pakkassuojattu vesijärjestelmä, joten talvikäyttökään ei ole ihan poissuljettu vaihtoehto. Vaunussa on myös led-valaistus.

Väripaketti – Rockabilly on punainen ja Ocean Drive sininen – nostaa vaunun hinnan 24 990:stä 28 790 euroon.

Suomeen tuoduissa vaunuissa on lisäksi muun muassa tehokkaampi akku, lämminilmakierto, lämminvesivaraaja, suihku ja Al-Ko:n ajonhallintajärjestelmä, jolloin vaunun hinta nousee noin 31 400 euroon.

Touring-erikoismalli ei ehkä ole ”peruskaravaanarin” valinta. Retrovaunu sopii sellaiselle pariskunnalle tai pienelle perheelle, joka reissaa kesäisin, ja joka haluaa vaunultaan omintakeista tyyliä ja massasta poikkeavaa ulkonäköä – vaikka siitä pitäisi maksaa hiukan ekstraa.

Erikoismalleissa on poikittainen parivuodearkku.

Klikkaa kommentoidaksesi

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää kategoriassa Matkailuajoneuvot

Viikon luetuimmat




Yhteistyökumppanit


 




Y l ö s