Caravan-lehti somessa

Turvaistuimet eivät kestäneet kolaritestissä

Nuna Rebl -istuimen alla oleva metallikehys särkyi ja istuin kellahti eteenpäin selkä menosuuntaan asennettuna. Nuna Rebl on ensimmäinen i-Size-normin mukaan hyväksytty istuin, joka ei läpäissyt tätä testiä.

Pinnalla

Turvaistuimet eivät kestäneet kolaritestissä

Autoliiton julkaisema tuore turvaistuintesti paljasti vakavia turvallisuuspuutteita. Kolmesta heikon arvosanan saaneesta istuimesta kaksi irtosi etutörmäystestissä ja yksi on aivan liian monimutkainen asentaa.

Uusimmassa Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä oli mukana 13 istuinta. Koska Cybex Aton Q i-size -istuimen voi hankkia ja sitä voi käyttää sekä telakan kanssa että ilman, se testattiin kummallakin vaihtoehdolla. Siten istuimella on kaksi erillistä arvostelua.

Seitsemän istuinta arvioitiin testissä hyviksi ja kaksi sai arvosanan tyydyttävä. Kaikki nämä istuimet ovat selkeästi lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia, ja kyseisten istuinten kehittelyssä on otettu huomioon autoliittojen ja kuluttajansuojaorganisaatioiden vaatimukset.

Hema Doorgroie- ja Cosatto Hug Isofix -istuimet saivat kemikaalikuormituksesta arvosanoiksi hyvä ja erinomainen, eikä niiden käyttöominaisuuksissa ollut suurempia puutteita. Istuinten antama törmäyssuoja oli kuitenkin keskiarvoa huonompi. Heman arvosanaa alennettiin selkänojaan tulleen halkeaman takia, ja Cosatton lannevyö puristi törmäyksessä liiaksi koenuken vatsaa, mikä kasvattaa sisäisten vammojen riskiä. Kumpikin istuin sai siten välttävän yleisarvosanan.

Kaksi testattua istuinta ei kestänyt etutörmäystestin rasitusta, minkä takia istuimet saivat heikon yleisarvosanan. Vastasyntyneistä aina noin nelivuotiaille tarkoitetun (i-Size 40–105 cm) Nuna Rebl -istuimen alla oleva metallikehys särkyi ja istuin kellahti eteenpäin selkä menosuuntaan asennettuna, kun istuimessa oli kolmevuotiasta vastaava koenukke. Nuna Rebl on ensimmäinen i-Size-normin mukaan hyväksytty istuin, joka ei läpäissyt tätä testiä.

Toinen etutörmäystestissä epäonnistunut istuin oli 9–18 kg:n painoluokan Recaro Optia. Kun testi tehtiin kolmevuotiasta lasta vastaavalla koenukella, istuin irtosi isofix-telakasta ja jatkoi matkaa.

– Etutörmäystesi perustuu Euro NCAP -testiin ja on törmäysvoimaltaan samansuuruinen. Tästä syystä istuimiin kohdistuvat paljon suuremmat voimat, kuin mitä tyyppihyväksynnän saaminen edellyttää. Kaksi istuinta irtosi vaarallisen näköisesti kiinnityksistään, mikä aiheuttaisi tositilanteessa lapselle suuren loukkaantumisriskin, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

Recaro on nyt ilmoittanut vaihtavansa tietyn tuotantoerän Recaro fix -jalustat veloituksetta uusiin. Valmistajan mukaan syy telakan pettämiseen johtui tuotantoerässä käytetyn materiaalin ominaisuuksista.

Testin kolmas heikon yleisarvosanan istuin oli Diono Radian 5, joka on erittäin monimutkainen asentaa oikein. Suuren väärinasennuksen riskin takia istuin sai käyttöominaisuuksista heikon arvosanan, mikä jäi myös kokonaisarvosanaksi.

Kuvat ja lähdemateriaali: Autoliitto

Klikkaa kommentoidaksesi

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää kategoriassa Pinnalla

Y l ö s