Caravan-lehti somessa

Matkailuajoneuvojen kaupassa hyvä vuosi – sekä auto- että vaunumyynti kasvoi

Retkeilyautojen osuus matkailuajoneuvoista kasvaa kasvamistaan. (Kuva: Adria)

Talous

Matkailuajoneuvojen kaupassa hyvä vuosi – sekä auto- että vaunumyynti kasvoi

Matkailuajoneuvojen ensirekisteröinti kasvoi vuoden 2018 aikana runsaan yhdeksän prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Joulukuu oli poikkeuksellisen hyvä myyntikuukausi aiempiin vuosiin verrattuna, sillä matkailuajoneuvojen myynti oli kaksinkertainen edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden. Tehdasvalmisteisia matkailuautoja ensirekisteröitiin joulukuussa 21 ja matkailuvaunuja seitsemän.

Koko vuonna uusia matkailuautoja myytiin Suomessa edellisvuotta enemmän jo viidettä kertaa peräkkäin. Myös matkailuvaunujen myynti lisääntyi. Matkailuajoneuvojen ensirekisteröintien kokonaismäärä oli 1 573 kappaletta (edellisenä vuonna 1 390), joten kasvua kertyi yli yhdeksän prosenttia.

Vaikka Suomessa uusien matkailuautojen myynninkasvu oli tasaista, eri merkkien ja mallisarjojen myynnissä tapahtui tuntuviakin muutoksia. Slovenialainen Adria oli 186 yksiköllään ja lähes 12 prosentin osuudellaan eniten myyty matkailuautomerkki. Saksalaiset Bürstner ja Sunlight ovat toiseksi ja kolmanneksi eniten myytyjä merkkejä.

Suomessa uusia pakettiautoista autoverottomiksi matkailuautoiksi muutettuja autoja meni rekisteriin 18 prosenttia edellisvuotta enemmän eli 297 kappaletta (edellisenä vuonna 252 kappaletta).

Matkailuautomarkkinoilla retkeilyautot ovat saamassa lisää suosiota. Tehdasvalmisteisten retkeilyautojen osuus ensirekisteröidyistä tehdasvalmisteisista matkailuautoista on 28 prosenttia. Esimerkiksi Saksassa retkeilyautot ovat jo sivuuttaneet suosiossaan puoli-integroidut, jotka aikaisemmin olivat autojen markkinoita hallitsevin korimalli.

Vaunumyynti vetää taas

Uusia matkailuvaunuja rekisteröitiin vuonna 2018 yhteensä 681. Markkinat kasvoivat noin neljä prosenttia.

Jo vuosia Hobby on jallinnut matkailuvaunujen markkinoita, eikä viime vuosi ollut poikkeus. Saksalaismerkin markkinaosuus oli noin 36 prosenttia, kun seuraavaksi suosituin, slovenialainen Adria, ylsi 19 prosentin osuuteen. Kolmas oli ruotsalainen Kabe.

Pienikokoinen, kevyt ja hankintahinnaltaan edullinen Poksi ylsi 7 prosentin osuuteen. Sen vaunujen kokonaisrekisteröintimäärä oli 48 kappaletta.

Vaikka matkailuajoneuvojen myynnin lisääntyminen Suomessa oli vähäisempää kuin esimerkiksi Saksassa tai Ruotsissa, matkailuajoneuvojen kaupassa ollaan tyytyväisiä siitä, että toimintaolosuhteet pysyivät vakaina. Toimintaa oli helpompi ennakoida kuin uusien henkilöautojen kauppaa, jota polttoainekulutuksen uusi mittaustapa häiritsi loppuvuoden aikana.

Klikkaa kommentoidaksesi

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää kategoriassa Talous

Y l ö s