Jyväskylän MM-ralli – tässä karavaanarin infopaketti tapahtumaan

Jyväskylän MM-ralliin suuntaavan karavaanarin kannattaa tutkia reittikarttaa tarkoin. Matkaparkit ovat ruuhkaisia.

Rallin MM-sarjan osakilpailu ajetaan Jyväskylässä ja sen ympäristössä 26.-29. heinäkuuta. Kilpailu ajetaan nyt 68. kertaa. Monen karavaanarin mielestä se on kesän huippuhetki, ja tapahtumaa saavutaan seuraamaan jälleen sadoilla matkailuajoneuvoilla.

Infopakettimme jälkipuoliskolta löydät vinkkejä, mitä MM-rallia seuraamaan aikovan karavaanarin kannattaa huomioda ennen tapahtumaa ja tapahtuman aikana.

Lähes 1 500 kilometriä

Neste-rallin reitillä on pituutta 1 427 kilometriä. Siitä erikoiskokeiden (23 kappaletta) yhteenlaskettu pituus on 317 kilometriä. Nykyisin erikoiskokeet ajetaan yhtä erikoiskoetta lukuun ottamatta kahteen kertaan.

Varsinaista kilpailua edeltää testierikoiskoe. Sen avulla varmistetaan, että auto toimii moitteetta, ja auton säädöt ovat kohdallaan. Varsinainen MM-osakilpailu alkaa vasta sen jälkeen, kun testierikoiskoe on ajettu.  Tämän vuoden Neste-ralliin on määräaikaan mennessä ilmoittautunut 71 autokuntaa.

Myös kansallista kisailua

Katsojien kannalta on hauskaa, että MM-rallin yhteydessä ajetaan myös Vetomies-kilpailu. Se on kansallisiin rallisääntöihin sekä suomalaisille että ulkomaalaisille tarkoitettu kilpailu autoilla, jotka ovat kansallisten rallisääntöjen mukaisia. Näillä autoilla ei voi ajaa nykyisen MM-rallisarjan osakilpailussa.

Valtaosa sarjan autoista on kaksivetoisia, useimmin takavetoisia ja usein iältään vanhempia F-ryhmään kuuluvia. Autot eivät huippunopeuksiltaan juurikaan eroa nykyisistä WRC-autoista, mutta ajo-ominaisuuksiltaan autot eivät ole yhtä kehittyneitä. Siksi niiden ajolinjat ovat paljon näyttävämpiä,  ja katsottavaa on enemmän. Vetomies-kisaan on ilmoittautunut 88 osallistujaa, joista muutama on ulkomaalaisia.

Vetomiesten kilpailureitti on kuuden erikoiskokeen osalta sama kuin MM-rallissa, mutta se alkaa vasta toisena kilpailupäivänä eli perjantaina 27.7.  Harju 2 erikoiskokeesta. Vetomies-kisa päättyy EK 19 jälkeen (Pihlajakoski 2). Näin kilpailulle tulee mittaa 470 kilometriä, josta erikoiskokeita on 103 kilometriä.

Kilpailukeskus Jyväskylän keskustassa

Suomen MM-rallin kilpailukeskus sijaitsee Jyväskylän ydinkeskustassa Paviljongin alueella. Huoltotaukojen aikana alueella voi seurata lähietäisyydeltä kilpailuun osallistuvia autoja, huoltotoimenpiteitä ja kuljettajiakin.

Huoltoon on aikaa vain rajallisesti. Siksi on kiinnostavaa seurata, kuinka mekaanikot tarkastavat auton, huoltavat sen ja tarvittaessa tekevät ällistyttävän lyhyessä ajassa myös suuria korjauksia. Samaan aikaan auton ympärillä ahertaa neljä mekaanikkoa. Toiminnan sääntöjenmukaisuutta valvovat sekä tallin tekninen johtaja että tuomariston edustaja.

Suunnittele katsojamatkasi etukäteen

Pitkään Jyväskylän Rallia seuranneet kertovat erikoiskokeiden varrella autoja odotellessaan, kuinka he 20-30 vuotta sitten seurasivat kilpailua. Tuolloin innokkaimmat katsojat ajoivat rallireittiä joka toiselle erikoiskokeelle. Jos tyytyi katsomaan ensimmäisten 20-25 auton etenemistä, tällainen kilpailun etenemisen seuraaminen itse paikan päällä ollen oli mahdollista. Nyt se on mahdotonta.

Nykyisin MM-ralli ajetaan aikaisempaa suppeammalla alueella,  ja sama erikoiskoe ajetaan saman päivän aikana toistamiseen. Kun katsojia on aikaisempaa enemmän ja liikenneruuhkat ovat kasvaneet, edes hyvän suunnittelun avulla ei samana päivänä ole mahdollista seurata kolmea tai neljää erikoiskoetta enemmän. Kilpailun järjestäjät toivovat katsojien käyttävän hyväkseen reitin varrella olevia katsomoja ja niiden palveluja.

Kisaohjelma on hyvä apuväline sekä yhden erikoiskokeen katsojalle että sille, joka haluaa seurata kilpailun etenemistä useamman erikoiskokeen varrella. Kisaoppaasta selviää erikoiskokeiden parhaat katselupaikat ja reitti, kuinka sinne pääsee.

Koska erikoiskokeet ajetaan miltei poikkeuksetta kapeilla ja mutkaisilla teillä, niiden varrelta ei ole helppoa löytää pysäköintipaikkaa. Lisäksi kilpailun vuoksi tieosuuksia suljetaan kokonaan muulta liikenteeltä jopa tunteja ennen erikoiskokeen käynnistymistä. Onneksi katsojaoppaaseen on merkitty erikoiskokeiden sijainti, tieosuuksien sulkuajat sekä reitin varrella sijaitsevat myös erityisesti matkailuajoneuvoille tarkoitetut pysäköintialueet. Niitä on vähemmän kuin tavallisille henkilöautoille tarkoitettuja paikkoja.

Matkailuajoneuvolla reitin varrelle

Varsinkin matkailuajoneuvolla liikkuvan on syytä tarkoin pohtia, millä tavalla pääsee kiinnostavan erikoiskokeen varrelle sekä onnistuuko sen lähettyvillä sijaitsevalla P-paikalla myös matkailuauton tai -vaunun pysäköiminen.

Monet karavaanarit pitävät rallimatkaan kuuluvista varusteista tärkeimpänä polkupyörää. Sen avulla voi jatkaa P-paikalta eteenpäin katselupaikalle kätevämmin kuin autolla ja jalkaisin. Tienvarsipysäköinti on varsinkin suuremmilla matkailuautoilla mahdottomuus.

Varaudu sateella mutavelliin

Monet P-paikoista ovat tilapäisiä, pelloille tehtyjä pysäköintialueita. Jos sää on pitkään ollut sateeton, sänkipelto toimii pysäköintialueena hyvin. Sateen sattuessa tilanne muuttuu. Sänkipelto pehmenee, eikä se kestä satojen ja jopa tuhansien autojen liikkumista. Paikka muuttuu savivelliksi. Raskas matkailuajoneuvo uppoaa saviseen peltoon, koska savi tukkii renkaan urat.

Jopa melko tasaisella mutta nurmipintaisellakin alustalla matkailuauton eteneminen loppuu pian, koska renkaiden kitka on olematon. Pahimmillaan matka jatkuu vasta sitten, kun traktorin avulla saadaan auto hinatuksi alueelta tielle.

Osa matkailuautolla saapuvista tulee valitsemalleen pysäköintipaikalle jo erikoiskoetta edeltävän päivän iltana. Mitä enemmän paikalle kokoontuu katsojia, sitä kauempana ollaan tavanomaisen matkaparkin ja leirintäalueen olosuhteista.

Osa katsojista syventyy usein railakkaaseen vapaa-ajanviettoon vuorokaudenajasta riippumatta, joten yöunet voivat jäädä lyhyiksi. Samanhenkisiä se ei tietenkään häiritse.

Ralliradio seuraa tapahtumia

Yksi parhaista rallia seuraavan yleisön apuvälineistä on ralliradio. YLE Jyväskylä on MM-rallin virallinen ralliradiokanava. Rallia seurataan koko ajan suorana sieltä, missä kulloinkin tapahtuu. Rallikatsojat saavat myös välttämätöntä tietoa liikenteestä, ajo-ohjeita pysäköintialueista sekä mahdollisesti kilpailureitiin tai aikatauluun tehdyistä muutoksista.

Ohjelmasta on tullut radion kuuntelijoiden suosikki, sillä tunnelma on sekä hauska että sisältää tietoa rallin harrastajille, olipa tämä noviisi tai kokenut konkari.

Ralliradio kuuluu myös kännykässä

Vaikka olisit paikan päällä katsomassa, älypuhelimen avulla pääset seuraamaan rallia jopa jokaiselle erikoiskokeelle.

https://plus.wrc.com/fi/live-stages/live/

Matkaparkit ruuhkaisia

Vaikka Jyväskylä muistuttaa Keski-Eurooppaa MM-rallin viikolla, kaupunki ei ole kovin hyvin varautunut matkailuajoneuvoilla saapuvien palveluihin. Jyväskylän satamaan on lisätty matkailuautoille tarkoitettuja pysäköintipaikkoja, mutta niitä on tarjolla liian vähän. Leirintäalueilla on täyttä, ja ABC-huoltoasemillakin on ahdasta.

Koska erikoiskokeet ajetaan Harjun erikoiskoetta lukuunottamatta Jyväskylän ulkopuolella, kannattaa reittikarttaa tutkia tarkoin. Yksi kuuluisimmista P-alueista sijaitsee lähellä kuuluisaa Kakariston risteystä. Siellä yöpyy rallin aikana satoja matkailuajoneuvoja.

Vuoden 2018 MM-rallista suuri osa ajetaan teillä, jotka eivät ole viime vuosina olleet kilpailun reittiä. Sen seurauksena katsojat joutuvat pohtimaan katselureittinsä ja sen varrella sijaitsevat matkaparkit uudelleen.

Rallikuvat: AKK-Motorsportsin lehdistöaineistoa, Tapani Niittymäki sekä  www.wrc.com