Veneilijän vinkki ratkaisi matkailuautoilijan ongelman

Veneilijää ja matkailuautoilijaa yhdistää sama pulma: Virtaa ei ole aina saatavissa - ja jos onkin, se maksaa.

Karavaanarit ja veneilijät tuskailevat joskus samankaltaisten ongelmien kanssa. Silloin kannattaakin tutkia, miten veneilijä on ratkaissut pulman. Esimerkiksi käy aurinkopaneelin käyttö tuulettimessa. Ehkäpä siinä olisi uudenlainen ratkaisu jopa liesituulettimen tarpeeseen.

Pulman tausta

Aikaisemmassa matkailuautossamme oli tehdasvarusteena liesituuletin. Sen käyttöä rajoitti sähkövirran tarve. Akkuvirtaa emme halunneet muuntaa invertterin avulla sähkövirraksi. Vaikka ruokaa valmistimme itse usein, liesituuletinta käytettiin harvoin. Ehkä asiaan vaikutti myöstuulettimen aiheuttama melu. Onneksi lieden takana oli avattava ikkuna. Sen avaamiseen ei tarvittu sähkövirtaa lainkaan.

Vastikään saimme uuden matkailuauton. Siinä ei ole liesituuletinta eikä myöskään tuuletinta WC:ssä. Molemmat kuuluivat edellisen auton vakiovarusteisiin. Tuuletin jäi siis askarruttamaan. Kuinka asia nyt pitäisi ratkaista?

Haasteet: kosteus ja sähkön puute

Veneilyssä sisäilman kosteus tuottaa helposti hankalia ongelmia.  Veneen alla ja rungon ympärillä oleva vesimassa on usein on paljon kylmempää kuin ilma veneen sisällä tai kannella vallitseva lämpötila. Kosteus tiivistyy sisätiloissa. Siksi tekstiilimateriaalit saattavat helposti homehtua, ainakin ellei ilma vaihdu. Se on taas veneessä haaste, jota ei muitta mutkitta voi ratkaista. Tilaa ei ole paljon.

Oleskelutilassa ilma tulisi saada vaihtumaan mieluimmin kahteen suuntaan. Joskus kosteaa ilmaa pitää työntää sisältä ulos, joskus kuivempaa tai viileämpää ilmaa vetää  sisälle. Mutta, mutta… Kiinteään sähköverkkoon pääsee vain hyvässä satamassa. Sähkövirtaa tulisi olla saatavissa verkon ulkopuolellakin, veneessä jopa ajon aikana. Tosin silloin voi ladata akkuakin, jos laturin teho on riittävä.

Ratkaisu

Viikonloppuna kävin messuilla. Siellä esiteltiin erilaisia vapaa-aikaan liittyviä tuotteita ja palveluita. Yhdellä osastolla esiteltiin aurinkopaneeleita. Huomioni kiinnittyi niistä pienimpään. Se oli vain muutaman neliösentin kokoinen. Voisiko tuosta kehittää ratkaisun pulmaan, jolle etsin ratkaisua?

Laite, josta kiinnostuin, on Marinco Day/Night -aurinkopaneelituuletin. Sen pyörimissuunta on vaihdettava, joten se voi joko työntää tai vetää ilmaa. Laite toimii ympäri vuorokauden (24 h). Päivällä energian tuottaa pieni laitteen päällä sijaitseva aurinkopaneeli. Pimeällä taas energia otetaan laitteeseen integroidusta akusta. Tarvittaessa taskulampun pariston kokoisia vara-akkujakin on saatavissa.

Aurinkopaneelituuletin ei tarvitse erillistä johdotusta, siinä on sisäänrakennettu on/off-kytkin, ja siinä on LED -valo. Laite on hyvin hiljainen.

Tuuletin kierretään kattoon asennettavaan laippaan, ja tarvittaessa tuuletin voidaan irrottaa. Kattoon tehdään laitteen koosta riippuen kolmen tai neljän tuuman reikä. Lisäksi korin tiiviys varmistetaan massalla. Pitäähän myös korin tiiviystakuun pysyä voimassa. Itse laite ei päästä pisaraakaan vettä sisälle, vakuuttaa esittelijä.

Veneilijöille on tarjolla samaan tarpeeseen useita vaihtoehtoisia tuulettimia. Itseäni kiinnostavat nämä aurinkopanelilla varustetut enemmän. Voit tutustua netissä erilaisiin vaihtoehtoihin, ja esimerkiksi alla olevista linkeistä pääset tutustumaan niihin.

Itse otin yhteyden caravan-liikkeeseen, josta sain selville, että se on myös edellä mainitsemani laitteen edustaja Suomessa. Kysyin sähköpostitse, voisiko laite toimia matkailuautossa, ja mitä sen asentaminen tulisi maksamaan.

Vastaus tuli kahdessa tunnissa. Jos autooni asennettaisiin kaksi tällaista 3-tuuman tuuletinta, kattoon tehtäisiin kummallekin oma reikä. Laippa tiivistettäisiin massalla. Mitään virtakytkentöjä ei tarvittaisi. Koko homman kustannusarvio olisi suuruusluokkaa 300-330 euroa. Ja ajoneuvon koritakuukin olisi voimassa.

Esimerkin puhaltimesta löydät Reimon sivuilta ja Youtube-videosta.