Autoverkkokauppa.fi jo Suomen suurimpia autokauppoja – netin merkitys korostuu myös matkailuajoneuvokaupassa

Uudenlainen toimintapa on todistanut lyhyessä ajassa olevansa oivallinen ratkaisu autokaupan murrokseen.

Ympäri vuorokauden auki oleva ja kaikkialta tavoitettava Autoverkkokauppa.fi sopii ajan henkeen. Kaiken ytimenä on korkeatasoinen palvelu ja hyvä asiakastyytyväisyys.

Autoverkkokauppa.fi on osa Bassadone Automotive Nordic -yritysryhmää, joka toimii Hyundai-, Renault-, Suzuki-, Isuzu-, SsangYong-, Dacia- ja Lotus-autojen maahantuojana. Eli alle kaksi vuotta toiminut Autoverkkokauppa.fi ei myy matkailuautoja – mutta matkailuajoneuvokaupassa korostuu koko ajan entistä enemmän se, että Internetistä pitää saada luotettavaa kuva- ja tekstitietoa myynnissä olevista ajoneuvoista.

Vajaassa parissa vuodessa Autoverkkokauppa.fi on noussut yhdeksi Suomen suurimmista uusia autoja myyvistä liikkeistä.

Uuden palvelun kehittämisessä lähdettiin siitä, että perinteistä jakelukanavaa ei ollut syytä korvata kokonaan. Kiinteiden toimipisteiden merkitys on kuitenkin jatkuvasti vähenemässä autokaupassa, koska yhä suurempi osa prosesseista tehdään Internetissä ja digitaalisesti.

Autoverkkokauppa.fi:tä voidaan pitää hybridimallina, missä perinteinen ns. kivijalkakauppa ja digitaalisuus tukevat toisiaan. Uuden mallin avulla tehostetaan digitaalista markkinointia ja saadaan myös Bassadonen maahantuomat merkit aiempaa paremmin esille.

Autoverkkokauppa.fi:n tärkeimmät menestystekijät ovat toimiva palvelumalli ja toiminnan automatisointi. Ihmiset ovat edelleen kaiken keskipisteessä kohtaamisissa niin myymälässä kuin digitaalisissa yhteisöissä.

Asiakas haluaa yhä koeajaa

Autoverkkokauppa.fi:n teettämän tutkimuksen mukaan yli viidennes olisi valmis hoitamaan koko uuden auton hankinnan verkkopalvelussa. Tulos on vähän ristiriidassa sen kanssa, että lähes kaikki (96 %) haluavat kuitenkin koeajaa uuden auton ennen sen ostamista. Neljälle viidestä asiakkaasta perinteinen uuden auton noutaminen liikkeestä on edelleen mieleisin toimitusmuoto.

Iältään Autoverkkokauppa.fi:n asiakkaat ovat paljon keskimääräistä nuorempia. Melkein puolet asiakkaista kuuluu ikäryhmään 25–44-vuotta, vaikka uusien autojen ostajien keski-ikä on selvästi yli 50 vuotta. Naisten osuus on reilu kolmannes, mikä vastaa aika hyvin markkinoiden nykytilannetta.

Yksi Autoverkkokauppa.fi:n suurimmista vahvuuksista on se, että myymälä on verkossa auki ympäri vuorokauden. Eikä avoinna olo tarkoita vain nettisivustoa vaan asiakas saa vastauksen kysymyksiinsä periaatteessa kaikkina vuorokaudenaikoina. Auton voi ostaa kotisohvalla istuen, jolloin saa arvion vaihtoautosta, tarjouksen uudesta autosta ja rahoituspäätöksen.

Nopeaa nousua

Autoverkkokauppa.fi eroaa kaikista muista autokaupoista palveluvalikoiman laajuudella. Autokaupan voi hoitaa edellä esitetyn mukaisesti alusta loppuun liikkeessä vierailematta, ja uusi auto toimitetaan niin haluttaessa kotipihaan. Ostajalla on aina myös 30 päivän tyytyväisyystakuu eli palautusoikeus.

Hurjasta kasvuvauhdista kertoo se, että viime joulukuussa Autoverkkokauppa.fi luovutti asiakkaille enemmän uusia autoja kuin yksikään muu autoliike Suomessa. Koko vuoden 2016 sijoitus oli seitsemäs, mikä on uskomaton saavutus pieneltä liikkeeltä, joka avattiin vasta reilu puolitoista vuotta sitten.

Nyt Autoverkkokauppa.fi on muuttanut Helsingin Konalasta Vantaan Petikkoon. Uusi liike on paljon aiempaa suurempi, ja tärkeänä lisänä entiseen verrattuna on merkkihuollon avaaminen toimipisteeseen helmikuussa.

Kuten kaikille suomalaisille uusien autojen myyjille, myös Autoverkkokauppa.fi:lle vaihtoautokauppa on tärkeää, ja sen roolia kasvatetaan jatkossa. Vaikka digitaalista tekniikkaa rakennettiin pitkään ennen sen käyttöönottoa, antaa se vielä paljon mahdollisuuksia laajentaa toimintaa ja palvelua. Kaiken kehityksen keskiössä on asiakaskokemus, josta halutaan tehdä vielä nykyistä parempi.