Automaattiset alkopuomit halutaan myös Suomen satamiin

Satamiin asennettavat alkopuomit voisivat toimia liikenneturvallisuutta lisäävänä tekijänä, selviää Trafin, Ely-keskusten ja Liikenneturvan keskiviikkona julkaistusta esiselvityksestä.

Ruotsin satamissa alkopuomeista on saatu hyviä niin kokemuksia, että niiden käyttö on päätetty vakinaistaa.

– Liikenneturvallisuuden näkökulmasta satamien alkopuomit olisivat hyvä lisä rattijuopumusvalvonnan tehostamisessa, mutta uskomme, että niillä olisi myös ennaltaehkäisevää vaikutusta, Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää sanoo tiedotteessa.

– Liikenne ja alkoholi eivät kuulu koskaan yhteen ja alkopuomit voisivat olla yksi keino vähentää potentiaalisia tilanteita, missä liikenteeseen lähdetään muutaman lasin jälkeen.

Trafi: Ei saa häiritä laivaliikennettä

Ruotsissa alkopuomit on asennettu satamiin laivoista tulevien autojen ulosmenoreiteille. Puomin kohdalla kuljettaja puhaltaa kontrollisuppiloon. Puomin pysyessä alhaalla poliisi tai muu valvontaviranomainen tulee tekemään uuden puhalluskokeen. Tarvittaessa alkopuomit voi myös kytkeä pois käytöstä, jolloin liikenne laivoista kulkee normaalisti.

– Alkopuomikokeilu olisi varmasti hyvä asia liikenneturvallisuuden näkökulmasta, mutta kokeilulla ei saa olla vaikutuksia laivaliikenteen sujuvuuteen tai laivojen rotaatioon, painottaa merenkulkujohtaja Tuomas Routa Trafista.

Hinta 250 000 euroa per puomi

Teknisesti ja juridisesti alkopuomitoiminnan käynnistäminen Suomessa olisi mahdollista. Esiselvityksen mukaan alkopuomilaitteiden hankkiminen yhteen satamaan maksaisi noin 250 000 euroa.

– Jos alkopuomitoiminnalla voidaan estää yksikin tieliikennekuolema tai muutama loukkaantuminen, on puomijärjestelmä jo maksanut itsensä takaisin puhumattakaan liikenneonnettomuuksien välttämisen inhimillisestä merkityksestä, Sillanpää sanoo.

Trafin, Ely-keskusten ja Liikenneturvan Alkopuomit alkoholirattijuopumusvalvonnan välineenä -esiselvitys löytyy kokonaisuudessaan Trafin nettisivuilta. Esiselvityksen on tehnyt Destia Oy.