Kehä V -tiestä toivotaan Uudenmaan poikittaisliikenteen pääväylää

Ilman perusparannusta Kehä V:n on arvioitu olevan palvelutasoltaan Etelä-Suomen huonoin päätie.

Valtatie 25 Hangon ja Mäntsälän välillä kuuluu Suomen maanteiden pääväyliin. Yhdessä Mäntsälän ja Porvoon välillä kulkevan kantatie 55:n kanssa tiet muodostavat Kehä V:ksi kutsutun väylän ja kehityskäytävän rungon Hanko-Hyvinkään rautatien kanssa.

Kehä V:n vaikutusalueella on 221 000 asukasta, ja kuntien väestönkasvu on ollut yli 11 prosenttia viimeisen 20 vuoden aikana. Vihti, Hanko, Raasepori, Nurmijärvi, Hyvinkää ja Mäntsälä ovat lähteneet aktiivisesti edistämään kehätien parantamista Uudenmaan poikittaisliikenteen pääväyläksi vuoteen 2030 mennessä.

Kehä V:n kehittämisellä olisi sen vaikutusalueella olevien kuntien mukaan merkittäviä vaikutuksia koko Uudenmaan poikittaisliikenteelle, kun parempikuntoinen väylä auttaisi myös purkamaan ruuhkia Kehä III:lta. Ilman perusparannusta Kehä V:n on arvioitu olevan palvelutasoltaan Etelä-Suomen huonoin päätie.

Kehä V:n kehittäminen parantaisi sen turvallisuutta, sujuvoittaisi liikennettä sekä mahdollistaisi työvoiman parempaa liikkuvuutta. Tiedotteen mukaan väylän hyöty–kustannus-suhde on jo nykyisellään poikkeuksellisen suuri.

Lähde: Vihti