Maanteiden päällystystyöt alkamassa – mutta korjausvauhti ei riitä pysäyttämään päällysteiden rappeutumista

Maanteiden päällystystyöt alkavat vapun tienoilla eteläisestä Suomesta alkaen. Väylävirasto arvioi hintojen nousun myötä päällystysohjelman jäävän selvästi viime vuotta lyhyemmäksi.

– Valtakunnallisen päällystysmäärän arvioidaan tänä vuonna olevan noin 2 300 kilometriä. Tällä pystytään pitämään kohtuullisessa kunnossa maanteiden vilkkain verkko, jossa liikenteestä kulkee noin 70 prosenttia. Muulla tieverkolla huonokuntoisten teiden määrä kasvaa kuitenkin noin 500 kilometrillä, toteaa väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila Väyläviraston tiedotteessa.

Päällystystöissä käytettävien raaka- ja polttoaineiden hinnat ovat olleet merkittävässä nousussa. Erityisesti asfaltin sideaineena käytettävän bitumin hinnan nousun arvioidaan nostavan päällystämisen hintaa viimevuotisesta noin 30 prosenttia.

Vuonna 2021 päällystettiin noin 2 900 kilometriä, joista noin kuusi prosenttia oli kävely- ja pyöräilyväylillä. Päällystettyjä maanteitä on Suomessa noin 50 000 kilometriä, ja niistä huonokuntoisia on noin 7 350 kilometriä. Nykyisillä päällystysmäärillä korjausvelan kasvu jatkuu.

Esimerkkinä Pirkanmaalla tänä kesänä päällystetään maanteitä ilmeisesti noin 190 kilometriä. Päällystysmäärien tulisi Pirkanmaalla pysytellä ely-keskuksen mukaan reilussa 350 kilometrissä, jotta päällysteitä voitaisiin korjata edes sen verran, kuin niitä vuosittain rappeutuu. Lisäksi korjausvelka lisääntyy kiihtyvällä tahdilla. Viime vuoden päällystystöiden jälkeen huonokuntoisia päällysteitä jäi vielä korjaamatta 570 kilometriä eli noin 15 prosenttia kaikista päällystetyistä teistä.

Tiedot tulevista päällystystöistä löytyvät Väyläviraston karttapalvelusta. Lisäksi tietoa käynnissä olevista päällystystöistä ja muista tietöistä löytyy Fintrafficin Liikennetilanne-palvelusta.

Lähde: Väylävirasto, Pirkanmaan ely-keskus