Peltipoliisin väistely on entistä hankalampaa

Uusi laitteisto kykenee seuraamaan autoa jo 150 metrin etäisyydeltä.

Poliisi hankkii vuosina 2018-2023 ajonopeuksien valvontaan 150 uudentyyppistä kamerajärjestelmää. Uusia kameroita varten pystytetään noin 500 tolppaa. Vanhanmallisia kameroita on käytössä 135 kappaletta, mutta niitä varten on pystytetty yli 900 tolppaa.

– Suhdeluku tulee olemaan paljon entistä suurempi, uudenmallisessa tolpassa on paljon todennäköisemmin kamera kuin vanhanmallisessa tolpassa, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta kertoo.

Uusien kameroiden tullessa käyttöön kiinteiden laitteistojen nopeudenmittaustekniikka vaihtuu. Uudet automaattivalvontalaitteistot mittaavat ajoneuvojen nopeutta kehittyneellä Tracking Radar -tutkatekniikalla. Tutka seuraa kohteen aikaa, nopeutta, etäisyyttä, suuntaa ja ajokaistaa koko sen ajan, kun kohde on tutkan kentässä.

Uusi tekniikka havaitsee myös moottoripyörien ylinopeudet. Pelkkä kameran edessä olevan anturin kohdalla hidastaminen ei siis jatkossa riitä, vaan kameran kohdalla pitää hidastaa entistä pidemmällä pätkällä.

Vanhoja kameratolppia ei korvata heti

Vajaat puolet peltipoliiseista tulee jatkossakin olemaan perinteistä mallia.

– Nykyisiä automaattivalvontalaitteistoja käytetään niiden elinkaaren loppuun asti, tekninen asiantuntija Tuula Lahtinen Poliisin materiaalikeskuksesta sanoo.

Vihreä väri osoittaa tutkausvyöhykkeen, vaalea väri kuvauskynnyksen. Uusi tutkavalvonta yltää 150 metriin eli yli 7 kertaa kauemmas kuin vanha, anturisilmukoihin perustunut ajonopeuksien mittaustapa.

Poliisin ja tieviranomaisen suunnitelman mukaan uuden tekniikan pilottijaksot ovat valtatiellä 6 välillä Koskenkylä – Kouvola ja valtatiellä 4 välillä Lusi – Vaajakoski.

Uudet kamerat pylväineen, autoihin asennettavine automaattivalvontalaitteistoineen sekä laitteistojen huolto- ja korjauspalveluineen tulevat maksamaan 4,4 miljoonaa euroa. Poliisihallitus tekee hankinnan yhdessä Liikenneviraston kanssa.

Teksti ja kuva: Teematuotanto, Jarno Keskinen