Suomessa rikottiin miljoonan kerätyn rengastonnin raja

Renkaista tehty jono kiertäisi yli puoli maapalloa.

Joulukuun puolivälissä suomalaisessa kierrätysjärjestelmässä saavutettiin tärkeä merkkipaalu, kun Suomessa rikottiin miljoonan kerätyn rengastonnin raja.

– Olemme tehneet pitkään ja kovasti työtä sujuvan kierrätysjärjestelmän eteen. Nyt konkreettisena palkintona on se, että olemme saaneet kerättyä miljoona tonnia renkaita hyötykäyttöön, Suomen Rengaskierrätys Oy:n toimitusjohtaja Risto Tuominen sanoo.

Käytöstä poistuneiden renkaiden keräys- ja kierrätystoiminta alkoi Suomessa vuonna 1995, kun rengasalan maahantuojat perustivat Suomen Rengaskierrätys Oy:n. Nykyisin se huolehtii yhdessä kierrätysoperaattori Kuusakoski Oy:n kanssa jäsentensä lakisääteisistä kierrätysvelvollisuuksista.

– Renkaiden kierrätysaste on jo vuosia ollut lähes sataprosenttinen. Olemme pyrkineet tekemään autoilijalle palvelustamme niin vaivattoman kuin mahdollista, mutta on ollut ilo myös huomata, että ihmiset osaavat tuoda myös autotallien ja navettojen nurkkiin jääneet renkaat kierrätykseen.

Painopiste siirtynyt kierrätykseen

Kun vuonna 2018 kerättyjä renkaita oli koossa 900 000 tonnia, Suomen Rengaskierrätys laski, että jonoon aseteltuna renkaat olisivat kiertäneet yli puoli maapalloa.

– Nyt olemme jo paljon pitemmällä. Seuraava tavoite on luonnollisesti kiertää kuvitteellisella rengasjonolla koko maapallo. Se on vain ajan kysymys, sillä vaikka liikenteen muodot kehittyvät ja muuttuu, renkaita tarvitaan aina.

Ennen vuotta 1995 renkaiden, kuten muunkin jätteen pääasiallinen loppusijoituspaikka oli kaatopaikka. Kun Suomen Rengaskierrätys perustettiin, ensimmäisenä vuotena renkaita kerättiin noin 19 000 tonnia. Nyt luku on vakiintunut noin 60 000 tonnin tietämille.

Keräysjärjestelmän vakiinnuttua Suomen Rengaskierrätys on siirtänyt painopistettä kierrätyksen ja uusiokäytön edistämiseen.

– Kierrätysmateriaalina rengas ei ole helpoimmasta päästä, mutta yhteistyökumppaniemme kansa tehdyt uusiokäytön innovaatiot, kuten vedenpuhdistusjärjestelmät ja kumirouheen käyttö asvaltin sidosaineena osoittavat, että oikealla asenteella oikeissa käsissä vanha rengas voi saada monta uutta elämää.

Renkaan siirtyminen kierrätysjärjestelmän osaksi merkitsee samalla huonokuntoisen renkaan siirtymistä liikenteestä pois. Onnettomuustilastojen mukaan huonokuntoisten renkaiden osuus tapaturmiin vaikuttavia tekijöinä on laskenut selvästi 2000-luvun alusta asti.

Lähde: Suomen Rengaskierrätys Oy