Caravan-lehti somessa

Vihdoinkin: Ducatoon saa nyt oikean automaattivaihteiston

Matkailuajoneuvot

Vihdoinkin: Ducatoon saa nyt oikean automaattivaihteiston

Matkailuajoneuvoalan yksi merkittävimmistä mallivuosiuutuuksista on Fiat Ducaton uusi 9-portainen automaattilaatikko.

Suosituimman matkailuautoalustan on saanut tähän saakka paitsi manuaalivaihteisena myös robotisoidulla vaihteistolla. Robotisoitu vaihteisto helpottaa ajamista merkittävästi, mutta ominaisuuksiltaan se ei vastaa oikeaa automaattivaihteistoa. Ajosuunnanvalitsimen käyttö on pientä arpapeliä, ja varsinkin mäkisessä maastossa vaihteisto arpoo pykäliä.

Nyt tilanne muuttuu kertaheitolla merkittävästi, sillä uuden mallivuoden Ducatoon saa 140-, 160- ja 180-hevosvoimaisten moottoreiden yhteyteen 9-portaisen 9Speed-momentinmuunninautomaatin – siis ”oikean” automaatin, ei kaksoiskytkinautomaattia.

Käytössä on kolme ajotilaa eli normaali, eko ja power, joiden valintakytkin on vaihteenvalitsimen vieressä. Eko-tilassa vaihteisto vastaa kaasun käyttöön pehmeämmin, power-tilassa nimensä mukaisesti ärhäkämmin. Eko-tila on tietysti polttoainetaloudellisin vaihtoehto.

Fiatin mukaan yhdeksän vaihdetta mahdollistavat vääntömomentin optimaalisen käytön ja erinomaisen ajomukavuuden. Automaattisessa Drive-ajotilassa järjestelmä valitsee ja kytkee vaihteet tietysti ajo-olosuhteiden – nopeuden, kuormituksen, kaltevuuden – mukaisesti.

Jos vaihdetta vaihdetaan usein tai erittäin vaativissa olosuhteissa, esimerkiksi mäkisessä maastossa, niin Autostick-manuaalikäyttö mahdollistaa pienemmän vaihteen säilyttämisen parantaen suorituskykyä ja estäen vaihteiston ylikuumentumisen. Manuaalikäyttö aktivoidaan siirtämällä vaihdevipu ensin vasemmalle, minkä jälkeen vaihteita vaihdetaan siirtämällä vipua eteen- ja taaksepäin.

1 kommentti

1 kommentti

  1. Sakari Lepola

    21.8.2019 klo 19:33

    En tiedä mistä nämä jutut robotista ”arpoo pykäliä” ym oikein ovat kotoisin. Minä olen hyvin tyytyväinen robotin toimintaan. Se vaihtaa erittäin johdonmukaisesti ja varsinkin vuoristoteillä se hoitaa moottorijarrutuksen erinomaisesti. Robottia ohjataan kaasupolkimella ja tietysti jos kaasua polkee edestakaisin kuin urkuri niin robotti toimii sen mukaan. Eli kuski siinä ”arpoo”, ei kone. Robotti on hyvä raskaissa autoissa, siksi sitä käytetään paljon kuorma- ja linja-autoissa.

Jätä kommentti

Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää kategoriassa Matkailuajoneuvot

Y l ö s