Kulkeva konttori

Caravan-lehden pääkirjoitus 2/2021

Aloitimme Caravan-lehden edellisessä numerossa uuden juttusarjan. Siinä esittelemme kulloinkin henkilön, joka hyödyntää matkailuajoneuvoa tavalla tai toisella apuna ammattinsa harjoittamisessa. Viimeksi tutustuimme eräoppaaseen ja tällä kertaa kirvesmieheen (sivut 60–61). Jälkimmäinen kertoo mieltyneensä siihen, että sahat ja sen sellaiset kulkevat kätevästi matkailuauton takatallissa ja taukotilakin seuraa aina mukana. Matkailuajoneuvon vahvuus on siinä, että se sallii monenlaisten töiden tekemisen missä tahansa tai siirtymisen niiden lähelle.

Myös esimerkiksi monet myyntiedustajat, media-ammattilaiset ja viihdealan toimijat ovat löytäneet matkailuajoneuvosta kätevän tukikohdan työlleen. Iskelmätähti Simo Silmu kiitteli vuosi sitten Caravan Podcastissä, kuinka liikkuva yksikkö on aina valmiina eikä tavaroita tarvitse siirrellä kulkuvälineestä majapaikkaan ja takaisin. Keikoilla hänelle tarjotaan turhaan hotellimajoitusta.

Tietotyön tekijöiden arkea koronavuosi mullisti merkittävästi. Työterveyslaitoksen mukaan ennen pandemiaa etätyötä teki viikottain tai useammin vain 14 prosenttia palkansaajista. Keväällä tilanne muuttui siten, että etänä ahersi enimmillään jopa 60 prosenttia palkansaajista, siis noin 1,3 miljoonaa suomalaista. Monille yrittäjille työskentely aikaan ja paikkaan katsomatta on ollut toki elämäntapa jo aiemmin.

Etätyön edut ovat sukua karavaanarimatkailun parhaille puolille tietynlaisen vapauden, oman rauhan ja itsenäisten aikataulujen suhteen. Varjopuoliksi voi lukea keskittymistä koettelevat perheenjäsenet ja arjen askareet sekä työn ja vapaa-ajan rajan hämärtymisen. Muutamalle karavaanarille pihalla seisova matkailuajoneuvo näyttäisi tarjonneen sosiaalisen median perusteella kuitenkin mainion ratkaisun erillisen työpisteen tarpeeseen. Saman äkkäsivät jo vuosi sitten jotkut alan kauppiaat, jotka vuokrasivat matkailuautoja halukkaille työtilaksi.

Myös autonvalmistajat ovat innostuneet ideoimaan uudenlaisia ratkaisuja. Hiljattain esimerkiksi Nissan esitteli auton sisälle työnnettävän toimistomoduulin. Yhdysvaltalainen Airstream taas toteutti vaunun, jonka takaosaan on rakennettu toimisto erilleen muusta oleskelutilasta. Eurooppalaisvalmistajien sovelluksia vielä odotellaan.

On varmasti heitäkin, joiden mielestä matkailuajoneuvon käyttö pitäisi rajata tiukasti kaikkeen työhön liittyvän ulkopuolelle, koska kulkineen päätarkoitus on nimenomaan tarjota irtiotto arjen velvollisuuksista. Mutta valinnanvapaus on yksilöllä itsellään. Kun kotona työskentelystä on kadonnut uutuudenviehätys ja etätyöapatia oikein pahasti iskee, niin karavaanari voi karauttaa liikkuvan konttorinsa vaihtelun vuoksi vaikkapa työpaikan parkkipaikalle. Oikein hyvällä tuurilla näkee samalla kollegoita.

Pauli Salokangas
päätoimittaja