Caravan-lehti somessa

Matkailuautojen autoverottomuus nousi 2500 kiloon – pakettiautojen muutoskatsastus kiinnostanee harvempia

Pakettiauton muutoskatsastus matkailuautoksi on tehty heinäkuun alusta lukien eri perustein kuin aiemmin.

Pinnalla

Matkailuautojen autoverottomuus nousi 2500 kiloon – pakettiautojen muutoskatsastus kiinnostanee harvempia

Pakettiauton varustelu ja muutoskatsastaminen näennäisesti matkailuautoksi on aiempaa hankalampaa.

Caravan-lehti uutisoi viime marraskuussa matkailuautojen verotukseen suunnitelluista muutoksista, joilla haluttiin hillitä pienikokoisten pakettiautojen muuntamista autoverottomiksi matkailuautoiksi. Heinäkuun alusta lähtien muutokset ovat olleet todellisuutta, mikä hillinnee monien vero-optimointihaluja.

Vielä ennen heinäkuuta autoverottomuutta koskevissa matkailuauton autoverosäännöksissä oli pakettiautoille sopiva aukko: Uudesta tai käytettynä Suomeen tuodusta pakettiautosta oli mahdollista tehdä muutoskatsastamalla autoveroton käyttäjän tarpeisiin monipuolisesti sopiva peltikuorinen matkailuauto. Suurten tavarankuljetustilojen lisäksi autoon sai kuljettajan lisäksi tilat jopa kahdeksalle matkustajalle. Yöpymispaikkoja oli kuitenkin tavallisemmin 2-4 aikuiselle.

Oivallus lisäsi pakettiautona alun perin Suomeen tuotujen autojen muuntamista autoverottomiksi retkeilyautoksi pienillä muutoksilla. Ilmiötä harmiteltiin valtiovarainministeriössä vuosia. Trafi, joka valvoo autoverotuksen sääntöjen toteutumista, oli pitkään ilmiöstä jokseenkin tietämätön, vaikka katsastustoimipaikoilla se tunnettiin hyvin.

Porsaanreiät tukkoon

Heinäkuusta alkaen autoverottoman matkailuauton omamassa nousi 2 500 kiloon. Aikaisempi raja oli 1 875 kiloa. Samalla autoverottomuuden ehdot muuttuivat eräiltä muiltakin osin. Muutokset koskevat ensirekisteröitäviä matkailuautoja.

Majoitustilalta edellytettiin aiemmin vähintään 190 sentin korkeutta ja 40 sentin leveyttä ainakin 40 prosentin matkalla asumistilan pituudesta. Aiemmin suorakaiteen muotoisen majoitustilan tilan pituus oli mahdollista mitata myös auton poikittaissuunnassa. Mittamääräykseen ei sisältynyt mittaustapaa koskevaa määräystä, koska Trafissa pidettiin selvänä, että matkailuautojen majoitustila on suorakaiteen muotoinen ja sijaitsee aina auton pitkittäissuunnassa.

Pakettiautosta muunnetut retkeilyautot sisältävät monia oivalluksia, jotka lisäävät auton monipuolisia käyttömahdollisuuksia.

Muutoksen seurauksena autoverottomuuden edellytys, matkailuauton majoitustilan riittävä pituus, mitataan nyt auton pituussuunnassa. Pituuden on oltava vähintään 1,3 metriä ja korkeuden vähintään 1,85 metriä. Korkeusvaatimuksen vähäinen ( 5 cm ) alenema helpottanee aikaisempaa useampien tehdasvalmisteisten retkeilyautojen tuomista Suomen markkinoille autoverottomina.

Autoverottomuuden muutokset eivät koske autoja, jotka on ensirekisteröity viimeistään 30. kesäkuuta 2018.

Ajoneuvolaissa määritellään matkailuauto erikoiskäyttöön valmistetuksi henkilöautoksi. Jos retkeilyautoa käytetään suurelta osin tavarankuljetusajoneuvona, alkuperäinen ajatus vain matkailukäyttöön tarkoitetusta ajoneuvosta ei toteudu, eikä autoverottomuuden keskeinen edellytys täyty.

 

Autoverottoman matkailuauton asuintilan lämmityslaitteen, keittimen, asuintilan istuimien ja pöydän tulee olla tukevasti kiinnitettyjä. Esimerkiksi telttailijoiden käyttämä kevyt ja helposti siirrettävä retkikeitin, joka siirretään ruokaa valmistettaessa tilapäisesti autoon, ei täytä autoverottomuuden kriteerejä.

2 kommenttia

2 kommenttia

  1. Pingback: Vinkkejä asuntoauton ostamiseen – Livefast.fi

  2. Janne

    12.9.2019 klo 13:59

    Mitenkähän tämä nyt oikeassti menee? Katsastusasemat ja yksi verottajakin oli sitä mieltä, että uusi laki koskee kaikkia. Toisaalta osa katsastusasemista on sitä mieltä, että vanhempia autoja koskee tuo vanha sääntö

Jätä kommentti

Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää kategoriassa Pinnalla

Y l ö s