Caravan-lehti somessa

Sähköauton omatoimihinaus ei ole turvallista

Pinnalla

Sähköauton omatoimihinaus ei ole turvallista

If selvitti Norjan hinaustilastojen perusteella, jääkö sähköauton matka talvella kesken bensiiniautoa useammin.

Norjassa jo yli puolet uusista ensirekisteröitävistä henkilöautoista on sähköautoja, ja Suomen tapaan Norjassa ajetaan usein haastavissakin talvisissa olosuhteissa. Norjasta Ifillä on jo paljon kokemusta sähköautojen vakuuttamisesta, ja Ifin selvitysten mukaan eri käyttövoimalla toimivien autojen väliset erot ovat pienempiä kuin moni olettaa.

– Monella suomalaisella vaikuttaa yhä olevan mielikuva, että sähköauto jättää helposti tien päälle pakkaskelillä. Ifin data Norjasta paljastaa, että pelko on melko perusteeton: Sähköautoilla on vain noin 20 prosenttia bensiiniautoja korkeampi hinausherkkyys. Hybridiautojen luotettavuus puolestaan on samalla tasolla kuin bensiiniautojen, sanoo tiedotteessa autovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius Ifistä.

Useimmin hinataan dieselautoja, mikä selittyy pitkälti sillä, että niillä myös yleensä ajetaan paljon. Ifin Norjassa vakuuttamista bensiini- ja hybridiautoista keskimäärin neljä sadasta on tarvinnut hinausta jäätyään tien päälle. Sähköautoista hinauksen tarpeessa on ollut viisi sadasta. Syyt tien päälle jäämiseen ovat usein erilaisia: polttomoottoriautoissa tyypillisten mekaanisten vikojen sijaan sähköautoissa ilmenee erityisesti tietotekniikkaan liittyviä ongelmia.

Latausluukku ja -liitin kannattaa pitää puhtaana lumesta

– Sähköauton energiankulutus voi kasvaa kovalla pakkasella jopa yli 25 prosenttia plussakeleistä. Tiepalvelun tilastojen perusteella tämä näyttää yllättävän osan kuskeista, kertoo Ifin tiepalvelukumppani Viking hinauksen maajohtaja Miika Leppänen.

Tiepalvelu saa talvisin sähköautoilijoilta yhteydenottoja myös jumiin jääneistä latausjohdoista. Latausluukku ja -liitin kannattaa pitää puhtaana lumesta.

– Latausluukkuun kertynyt lumi sulaa ladattaessa ja jäätyy taas uudelleen latauksen päätyttyä, minkä seurauksena pistoke voi jäätyä kiinni autoon. Latausjohto kannattaa suojata säältä myös silloin, kun se ei ole käytössä. Huonosti suojattuun pistokkeeseen voi kertyä kosteutta, joka jäätyy sen sisään, Leppänen sanoo.

Hinausauto paikalle

Tien poskeen jämähtänyt sähköauto hinataan polttomoottoriautoa useammin suoraan korjaamolle. Korkea jännite rajoittaa tiepalvelun mahdollisuutta tehdä korjaustöitä tien päällä, sillä useimmat työt edellyttävät sähköalan koulutusta.

– Autoilijan tulisi muistaa, että hän voi itse tehdä sähkö- tai hybridiautolle ainoastaan hyvin tavallisia ylläpitotoimia. Etenkään korkeajänniteosiin, jotka ovat yleensä väriltään oransseja, ei pidä missään tapauksessa koskea, Leppänen muistuttaa.

Omatoimihinaus ei ole turvallista: sähköauto vaatii aina koko auton kuljettamisen lavalla ja tyypillisesti myös isomman hinausauton, koska se on samankokoista polttomoottoriautoa painavampi.

Lähde: If

Klikkaa kommentoidaksesi

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää kategoriassa Pinnalla

Viikon luetuimmat




Yhteistyökumppanit


 




Y l ö s