Uusi tekniikka yhdistää vetoauton ja matkailuvaunun

Naisryhmän suunnittelema nerokas konsepti yhdistää auton ja vaunun ilman voimankäyttöä.

Monien mielestä vetoauton ja matkailuvaunun yhdistäminen on hankalaa. Tämä käy ilmi ruotsalaisyritys teknologiayritys Semconin tutkimuksesta, jonka mukaan joka toinen henkilö – ja 70 prosenttia naisista – pitää operaatiota niin hankalana, että pyrkii välttämään sitä. Uusi teknologia tarjoaa kuitenkin heille apua tämän ongelman kanssa, kertoo ruotsalainen Husbil & Husvagn -julkaisu.

Vastatakseen koettuun ongelmaan Semcon kokosi naisista tiimin, joka lähti etsimään ratkaisua. Ryhmä keskittyi vetojärjestelmään sekä moniin manuaalisiin vaiheisiin, joita vaaditaan vaunun kiinnityksessä. Projektin tuloksena syntyi uusi automaattinen konsepti, jossa vetoauto ja matkailuvaunu yhdistävät toisensa eikä kuljettajan tarvitse edes poistua autosta.

Uusi konsepti on nimeltään Automatic Trailer Connection (ATC) ja se on Add Perspectives -kampanjan tuotos. Projektia vetänyt Sofie Askenbom kertoo, että konsepti perustuu autoissa jo olemassa oleviin älykkäisiin järjestelmiin. Hän myös ihmettelee sitä, että ongelmalliseksi koettuun asiaan ei ole puututtu aiemmin, vaikka autoteollisuus käyttää miljardeja tuotekehittelyyn.

Naisten näkemys unohtuu

Käytännössä konsepti toimii siten, että matkailuvaunun ollessa noin kahden metrin päässä auton kamerasensori tunnistaa vaunun ja yhdistäminen alkaa. Kuljettajan tehtäväksi jää painaa ”Auto Attach” -kohtaa auton näytöllä, ja automaatio hoitaa loput. Auto ja matkailuvaunu ovat yhteydessä toisiinsa pilven kautta ja voivat näin kommunikoida ja asemoida itsensä oikein. Vetokoukulle ei ole myöskään tarvetta, sillä matkailuvaunu kiinnittyy sauvamaisella aisalla auton puskuriin. Samasta lähteestä tulee myös virta, joten kaapeleitakaan ei tarvita.

Semconin toimitusjohtaja Markus Granlund sanoo, että kun teknologian kehittäjät ovat enimmäkseen miehiä, naisten perspektiivi asioihin unohtuu helposti.

– Mikäli et koe tuotetta ongelmalliseksi, todennäköisyys sen muuttamiseen ei ole kovin suuri, Grandlund toteaa. Hänen mukaansa Semcon pyrkii ymmärtämään enemmän loppukäyttäjiä, jotta tuotteita voidaan kehittää entisestään.

Video: Semcon

Keskustelu

  1. Jutussa olisi voinut mainita, että tekniikasta ei oikeasti ole olemassa kuin tietokoneella luotu video, ei edes prototyyppiä. Näin miehen näkökulmasta muuten hieno tekniikka, mutta sen toimivuus käytännössä epäilyttää kovasti: toleranssia kytkennässä on sekä sivu- että pystysuunnassa luokkaa pari senttiä. Järjestelmä vaatisi automaattista korkeudensäätöä joko autoon tai vaunuun, mitä ei ole tällä hetkellä olemassa. Lisäksi kytkeminen on ilmeisen mahdotonta, jos auto ja vaunu eivät ole suorassa linjassa keskenään.

    Kommentoitu 0 kertaa

Kommentointi on suljettu.