Globe-Travellerin perusti puolalainen suunnittelija ja sisustusarkkitehti Jacek Jaskor. Hän ei ollut tyytyväinen markkinoilla olevien retkeilyautojen tilankäytön ja yksityiskohtien toteutukseen.
Jacek Jaskorin ensimmäinen oma malli valmistui vuonna 2009. Yhtiö perustettiin kaksi vuotta myöhemmin.
Globe-Travellerin sisustusosat rakennetaan huolella. Jaskor pitää hyvää viimeistelyä tärkeämpänä kuin nopeaa valmistustekniikkaa. Kalusteissa käytetään rakennetta tukevia kaarevia muotoja, ja kaikki liitokset liimataan. Auto onkin hyvin hiljainen ajella, kun sisustuksesta ja kalusteista ei kuulu ajon aikana kitinää ja natinaa.
Jaskorille erilaisuus ja hyvä suunnittelu on tuotannossa lukumäärää tärkeämpää.
– En ole bisnesmies vaan suunnittelija. Tuotantoonkin kiinnitetään huomiota kustannusten karsimiseksi, mutta se on tuotantoinsinöörien päänsärky, hän myhäilee.
Jaskor on erikoistunut käyttämään autojen tilan mahdollisimman hyvin hyödyksi. Neljän hengen malleissa katto sekä takaovet vaihdetaan uudelleen muotoiltuihin. Peräosan vaihto tuo sisätilaan 12 senttiä lisää pituutta. Ulkomitta ei muutu, koska autossa on alun perin 12-senttinen puskuri. Lisäys ei tunnu paljolta, mutta jos 12 senttiä on pois vessasta tai vuoteesta, se on melko paljon.
Takaseinä makuuosastolla on umpinainen ja peltiovia lämpimämpi.
Kiinnostus miniretkeilyautoihin on lisääntymässä Euroopassa ja etenkin nuorten keskuudessa. Globe-Travellerin tehtaalta on juuri valmistunut prototyyppi Globe-Traveller Rookie. Se on rakennettu 5-metrisen Fiat Talenton alustalle, mutta nukkumatilat löytyvät kolmelle. Autossa on kolmikerrosvuode.
Globe-Travellereita valmistui vuonna 2017 satakunta kappaletta. Tänä vuonna luku tulee olemaan noin 120. Työntekijöitä yrityksessä on noin 50. Autoja viedään jo neljääntoista Euroopan maahan ja Suomi on nyt viidestoista.
Globe-Travellereita myy ja huoltaa Puolassa Elcamp, joka tuo maahan myös Hymeriä ja Adriaa. Elcamp on myös Puolan suurin tarvikemyyjä. Elcamp on osa Zasada Groupia, joka työllistää yhteensä yli 2 000 henkilöä.
Teksti ja kuvat: Antti Henttonen