Volkswagen T1:n tuotanto alkoi marraskuussa 1949 ja auto ensiesiteltiin lehdistölle 12.11.1949. Volkswagen T1:n eri versiot palvelivat jo alusta alkaen montaa käyttötarkoitusta. Niitä oli ambulansseina, poliisiautoina, takseina ja orkesterien kuljetusvälineinä sekä SA-kilpisinä armeijalla ja leijona-kilpisinä muilla valtion laitoksilla. Transporteria pystyi myös rakentamaan monin eri tavoin.
Ensimmäisenä vuonna T1:tä valmistettiin 8 autoa – 6 pakettiautoa, 1 Kombi ja 1 pikkubussi. Vuoden 1950 lopussa tuotanto oli jo yli 8 000 autoa. Suomeen ensimmäiset T1-pakettiautot toimitettiin vuonna 1950. Volkswagenin T1- ja T2-mallistoon kuuluvia matkailuautoja nimettiin mm. Euroopan kauneimpien kaupunkien mukaan ja T2-mallistosta löytyy myös Helsinki-nimen saanut malli.
Volkswagen on nyt tuonut uusimman sukupolven T6.1-mallistonsa myyntiin myös Suomessa. Malliston rakenne pysyy ennallaan ja valikoimassa säilyvät Transporter-umpipakettiautot, Transporter-alustapakettiautot, Transporter Kombi -henkilöautot, sekä Caravelle Trendline- ja Comfortline-varustelutasoilla ja Multivan Comfortline- ja Highline-varustelutasoilla.
T6.1 -mallit on varustettu 2,0 TDI -dieselmoottorilla ja neljällä eri tehoversiolla. Transporter- ja Caravelle T6.1 -malleissa on sähkömekaaninen ohjaustehostin. Kuljettajaa avustavien järjestelmien määrä on myös kasvanut. Saatavilla ovat muun muassa liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, pysäköintiavustin, kaistanpito- ja kaistanvaihtoavustin ja perävaunun peruutusavustin.
Kaikissa malleissa on vakiovarusteena vakionopeudensäädin, sivutuuliavustin (umpinainen korirakenne) ja H7-ajovalot päiväajovaloilla sekä polttoainekäyttöinen lisälämmitin ajastinkellolla. Lisävarusteena saatavilla on mallista riippuen muun muassa vakionopeudensäädin, kuljettajan väsymyksen tunnistus ja lämmitettävä tuulilasi.
Lähde: Volkswagen Hyötyautot