Kun vielä hetki sitten kuluttajaneuvontaa tarjoavat tahot saivat valtavasti koronavirustilanteen aiheuttamia, ulkomailta Suomeen paluuseen liittyviä kysymyksiä, jo nyt katseet ja kysymykset alkavat kääntyä tulevaan kesään ja Suomesta ulkomaille matkustamiseen.
Osa karavaanareista ja automatkailijoistakin on jo ehtinyt hankkia laivamatkan itselleen ja ajoneuvolleen kesä-, heinä- tai elokuulle. Tämänhetkisten tietojen valossa esimerkiksi kesäkuussa ei olisi voimassa sellaisia rajoituksia, jotka ehdottomasti estäisivät matkustamisen Suomesta ja Suomeen. Sekin tilanne voi toki muuttua hyvin nopeallakin varoitusajalla. Se lienee kuitenkin varmaa, että ei-välttämätöntä matkailua eivät minkään maan viranomaiset suosittele vielä kesälläkään.
Koronapandemian jatkuminen ja yleinen epävarmuus tilanteesta on saanut osan kesälle matkan varanneista jo epäröimään reissuun lähtöä. Jos ei sitten vielä kesällä uskallakaan lähteä vaikkapa Saksaan jo maksamalleen laivamatkalle, miten sitten käy rahojen kanssa?
–Kuluttajan laivayhtiöltä ostamaan reittilaivamatkaan sovelletaan laivamatkustajan oikeuksista annettua asetusta, jossa on samantapainen logiikkaa kuin lentomatkustamisen puolella. Eli jos laivayhtiö peruuttaa matkan, kuluttajalla on oikeus valita, haluaako hän rahat takaisin vaiko uudelleenreitityksen, sanoo kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Annina Huolman.
– Jos laivayhtiö itse peruu matkan, kuluttajalle saatetaan tarjota myös lahjakorttia tai matkan siirtämistä myöhäisempään ajankohtaan. Sellainen tarjoaminen on toki sallittua. Jos laivayhtiö on matkan peruuttanut, kuluttajalla on aina halutessaan oikeus saada rahojen palautus. Eli muuta vaihtoehtoista hyvitystä ei voida edellyttää hyväksyttävän.
Hän muistuttaa, että lainsäädäntö ei tunne lentomatkustamisen eikä myöskään laivamatkustamisen puolella kuluttajan omaa oikeutta peruuttaa matkaa. Jos kuluttaja haluaa perua matkan, oikeus riippuu siitä, minkälaiset kuluttajan ostaman lipputyypin sopimusehdot ovat – eli onko lipussa muutos- tai peruuttamisoikeutta. Yleensä halvimmissa lipuissa ei tällaista ole.
– Toki lippuehtojen täytyy olla kohtuulliset. Niitä voidaan tarvittaessa mahdollisesti sovitella, jos ne johtaisivat kuluttajan kannalta kohtuuttomaan tilanteeseen. Mutta se edellyttää sitten tapauskohtaista arviointia. Kuluttajariitalautakunta on se taho, joka arvioi yksittäistapauksessa ehtojen kohtuullisuutta.
– Tällaisissa poikkeusoloissakin yrityksillä on velvollisuus noudattaa voimassa olevaa lainsäädäntöä eli samat säännöt pätevät kuin muissakin olosuhteissa. Jos palvelua ei voida lainkaan toteuttaa oli taustalla sitten mikä tahansa syy, niin kuluttajan pitää saada hyvitystä ja jopa rahojen palautusta, jos kuluttajalla on siihen lainsäädännön mukaan oikeus.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston tapaan koronatilanteisiinkin liittyvää kuluttajaneuvontaa myös tarjoavassa Kuluttajaliitossa on tiiminvetäjä Tiina Vyyryläisen mukaan huomattu, että yritykset pyrkivät ahkerasti tarjoamaan uusia matkustusajankohtia sen sijaan, että palautettaisiin rahoja.
– Ilman muuta sinne sitten yhteyttä, jos katsoo olevansa oikeutettu esimerkiksi rahojen palauttamiseen, ja kysyä miten yhtiö aikoo rahat palauttaa. Siihen tarvitaan mukaan tilitietoja ja muuta, jotta rahat saadaan takaisin.
– Selvästi huomaa sen, että asiakaspalvelu on ruuhkautunut aika pahasti monella toimijalla. Kuluttajan pitää varautua siihen, että jo yhteyden saaminen ja rahojen palauttaminen kestää jonkin aikaa, Vyyryläinen sanoo.
Hän muistuttaa myös siitä, että yksittäistä itse ostettua reittimatkaa ja matkatoimistosta ostettua pakettimatkaa koskee osin eri lainsäädäntö.
– Ja sen kanssa asioidaan, mistä on matka varattu. Jos matkan on ottanut matkatoimistosta, sitten yhteyttä kannattaa ottaa matkatoimistoon eikä laivayhtiöön.
– Mitä sitten kesän matkojen suhteen kannattaisi tehdä? Se on siinä mielessä haastavaa, että meillä ei ole varmaa tietoa, mikä se tilanne sitten kesällä on. Pidennetäänkö esimerkiksi matkustuskieltoja. Mutta lähtökohtaisesti pidemmälle tulevaisuuteen ajoittuvat matkat mennään matkalippujen normiehtojen mukaan, ellei sitten laiva- tai lentoyhtiö ole valmis vapaaehtoisesti omia peruutusehtojaan muuttamaan.
Tiina Vyyryläinen muistuttaa myös vakuutusehtojen olevan ihan oma lukunsa.
– Osassa matkavakuutuksissa on kriisiturva myös peruuttamisen varalle, mutta niissäkin on rajauksia. Kohdemaassa pitää olla päällä esimerkiksi tällainen pandemiatilanne. Sopimusehdoissa on määritelty, mitkä tilanteet vakuutukseen menee. Vakuutusehdot ovat aina yksilöllisiä, ne pitää katsoa oman vakuutusyhtiön kanssa.
Vyyryläinen kehottaa rauhallisuuteen kesän matkojen suhteen.
– Jos kesällä on vielä päällä tällainen pandemiatilanne ja on näitä rajoituksia, se käytännössä johtaa siihen, että laivayhtiöt joutuvat myös niitä matkoja perumaan. Sitä kautta kuluttajan asema on turvatumpi.
– Silloin on tietysti oikeus rahojen palautukseen. Se on helpompi tilanne kuin jos ollaan tilanteessa, jossa rajoituksia pikkuhiljaa puretaan ja kyse on enemminkin siitä, että kuluttaja ei itse uskalla lähteä, jolloin turva ei ole hänen kannaltaan yhtä hyvä.
– Jos varaa sinne pidemmälle kesälle nyt matkan, ottaa kyllä sen riskin, että jos päätyykin itse perumaan matkan, silloin noudatetaan niitä peruslippuehtoja. Silloin saattaa jäädä niin sanotusti lyhyt korsi käteen, ja joutuu sen matkan tai ainakin suuren osan siitä maksamaan.