Karavaanarit voivat kaikkien muiden tielläliikkujien tapaan edistää omalla käytöksellään sekä omaa että muiden liikenneturvallisuutta.
Liikenteessä on tänä kesänä paljon aivan uusia karavaanareita. Liikenneturva muistuttaakin kaikkia tielläliikkujia siitä, että maanteille mahtuvat kaikki kulkuneuvot, kun noudatamme yhteisiä pelisääntöjä ja otamme huomioon itsemme lisäksi jokaisen liikkujan.
Ennakoinnin merkitys kasvaa entisestään, kun liikutaan isoilla ajoneuvoilla. Enintään 3 500 kilogrammaa painavilla matkailuautoilla saa nykyään ajaa tiekohtaisten nopeusrajoitusten mukaisesti, minkä pitäisi vähentää tarvetta ohitella matkailuautoja.
Riittävän turvavälin tärkeys korostuu, kun edessä on isompi ajoneuvo. Riittävän pitkä turvaväli mahdollistaa näkyvyyden myös edellä ajavan auton eteen ja tilanteiden ennakointi helpottuu. Tällöin jää myös aikaa ja tilaa toimia, jos näkee edessä jotakin, joka vaatii esimerkiksi vauhdin hidastamista. Ajaminen on myös rauhallisempaa ja taloudellisempaa turvavälien ansioista.
Takapuskurissa roikkuvat kannattaa päästää suosiolla ohitse, mutta jos se ei onnistu, tulee itse jättäytyä kauemmaksi edellä ajavasta. Samoin voi toimia, jos näkee edellä ajavien ajavan liian lähellä toisiaan.
– Matkailuautoilla ja -vaunuilla liikkujien kannattaa välillä päästää taakse kerääntynyt jono ohitse pysäyttämällä hetkeksi esimerkiksi levähdyspaikalle tai linja-autopysäkille, ohjeistaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.
Matkailuajoneuvon kuormaamisessa pätevät samat periaatteet kuin muunkin ajoneuvon kuormauksessa.
Ennakointi on tässäkin asiassa tärkeässä roolissa, ja hyvin pientenkin esineiden paikallaan pysymisellä on merkitystä liikkuvassa ajoneuvossa. Jokaiselle esineelle tulisi olla oma lukittu tai sidottu paikkansa, jossa se pysyy paikoillaan nopeuden muuttuessa esimerkiksi äkkijarrutuksen tai väistön vuoksi.
Tavarat lähtevät helposti liikkeelle myös hitaissa ja maltillisissa jarrutuksissa. 50 km/h:n nopeudella tapahtuvassa törmäyksessä kappaleen massa on jo noin 40-kertainen, jolloin esimerkiksi irti jäänyt lemmikki, kukkaruukku tai kassi voi liikkua ohjaamossa satojen kilojen voimalla.
B-ajokortilla ajettavissa matkailuautoissa todellinen ajonaikainen massa ajokunnossa täysine kaasupulloineen, vesisäiliöineen ja polttoaineineen lähentelee jo kokonaismassan ylärajoja, joten ylimääräiselle tavarakuormalle ei juuri jää tilaa.
– Jos auton alustalle suunniteltu kokonaismassa ylittyy ja jouset makaavat pohjassa, auton hallittavuus heikkenee, muistuttaa Heiskanen.
Minkään auton peileistä ei näe kaikkea, joten aina kannattaa välttää ajamasta toisten katveessa. Isojen kulkuneuvojen rakenteet aiheuttavat enemmän näköesteitä, jolloin katvealue korostuu ja pieni henkilöauto saattaa helposti jäädä ison matkailuauton kuljettajalta huomaamatta ilman erityistä tarkkaavuutta puolin ja toisin.
Myös kääntyminen vaatii näillä ajoneuvoilla taitoa, sillä sopivassa kulmassa ja samalla nopeudella takasivuilta lähestyvää pyöräilijää ei käytännössä näe lainkaan, ja taka-akseli leikkaa kääntyessä sisäpuolelle melkoisesti.
Kuva Liikenneturva/Ville-Veikko Heinonen