Suomalaiset kokevat huumausaineet jo lähes yhtä suureksi vaaratekijäksi liikenteessä kuin alkoholin.
Suomalaiset pitävät alkoholin ja huumausaineiden vaikutuksen alla ajamista suurimpina vaaratekijöinä liikenteessä. Alkoholia nauttineista kuskeista on huolissaan 66 prosenttia ja huumeita käyttäneistä 62 prosenttia suomalaisista.
LähiTapiolan teettämän kyselyn perusteella päihteiden jälkeen suurimmiksi vaaratekijöiksi liikenteessä nähdään kännykän käyttö ajaessa (56 %), kuljettajien huono asenne (50 %) ja liian suuret tilannenopeudet (48 %).
– Alkoholin käyttö on vähän siistiytynyt mutta samalla huumeiden käyttö on yleistynyt. Ihmisten huolta juuri päihdekuskeista voi selittää se, että heidän kohdallaan vastaantulija on usein voimaton: moniin liikenteen riskeihin voimme vaikuttaa omalla käytöksellä, mutta jos rattijuoppo erehtyy vastaantulijan kaistalle, on siinä vähän tehtävissä, sanoo tiedotteessa LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen.
Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan viranomaisten tietoon tuli tammi–kesäkuussa kaikkiaan 10 300 rattijuopumusta. Niistä lähes yhtä monessa tapauksessa kuljettajaa epäiltiin huume- kuin alkoholirattijuopumuksesta. Joinain kuukausina ”muu huumaava aine” oli jopa yleisempi kiinnijäämisen syy kuin alkoholi.
Alkoholin ja huumeiden käytön ohella kuljettajan ajokykyä voi heikentää myös lääkkeiden, kuten uni- tai rauhoittavien lääkkeiden, väärinkäyttö.
Poliisin mukaan kasvanutta huumerattijuopumusten määrää voi tänä vuonna selittää myös parantunut valvonta. Koska pandemiatilanne myös vähensi liikennemääriä, poikkeavasti käyttäytyneitä kuskeja on ollut helpompi havaita tien päällä.
Poliisi on myös lisännyt pikatestereiden käyttöä liikennevalvonnassa. Suomessa on huumeiden suhteen liikenteessä nollatoleranssi, eli pienestäkin havaitusta määrästä voi kärähtää rattijuopumuksesta.
Vaikka huumerattijuopumusten määrä on lisääntynyt, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta pitää alkoholia edelleen suurempana vaarana liikenteessä.
– Siinä mielessä alkoholia voi pitää edelleen vakavampana ongelmana, että tilastojen mukaan alkoholi liittyy useammin onnettomuuksiin, joissa kuolee tai loukkaantuu ihmisiä. Alkoholi myös vaikuttaa kuljettajaan pidemmän aikaa kuin moni huumausaine, joten se voi heikentää ajokykyä vielä seuraavanakin päivänä, sanoo Ihalainen.
Hän muistuttaa, että vaikka huumerattijuopumusten määrä on pitkään kasvanut, on alkoholirattijuopumusten määrä vuosituhannen alusta pudonnut noin puoleen.
Lähde: LähiTapiola