Ranskalaisen Rapidon mallivuodelle 2020 esittelemän V62-retkeilyautomallin sisätilat poikkeavat täydellisesti tyypillisistä retkeilyautopohjista.
Koko ajan suosiotaan kasvattavat retkeilyautot ovat tähän saakka olleet melko samanoloisia: keittiö puolittain liukuoven kohdalla, vessa auton keskilinjan paikkeilla ja vuoteet tavaratilassa pitkittäin tai poikittain. Fiat Ducato -alustaisten retkeilyautojen pituusvaihtoehdot ovat 5,4, 6,0 ja 6,4 metriä, ja tavaratilaa pystyy yleensä hyödyntämään auton keskiosalta etuistuimiin saakka.
Rapidon mallivuodelle 2020 esittelemä V62 lienee ensimmäinen selvästi perinteisestä retkeilyautolinjasta poikkeava peltikorinen matkailuauto. Sen kohdalla tuleekin esittämättä mieleen, että miksi tällainen pohjaratkaisu esitellään vasta nyt. Ratkaisun kalleudesta se ei ainakaan Rapidon hinnaston perusteella arvioituna johdu.
6,36 metriä pitkän ja 2,05 metriä leveän V62:n tyylikkäät ja valoisat sisätilat ovat aivan kuin puoli-integroidusta matkailuautosta – tosin hiukan ahtaasta sellaisesta. Pohjaratkaisu on auton kotimaan mukainen, sillä oikeassa takakulmassa on pitkittäinen ranskalainen parivuode. Sen vieressä korin vasemmassa takakulmassa on vessa/suihkutila.
Vuoteen ja pesutilan sijoittaminen rinnakkain mahdollistaa vain 120 senttimetriä leveän vuoteen, joka lisäksi kapenee jalkopäästä. Vuoteen käytävänpuoleisen kulman pyöristäminen on pakon sanelema ratkaisu.
196 senttimetriä pitkä vuode on varustettu 12 senttiä paksulla patjalla. Joustinsälepohjavuoteen pääpään saa nostettua lukuasentoon, mutta ratkaisun avulla pystyy kasvattamaan myös tavaratilaa. Nousua 85 sentin korkeudella lattiasta olevalle vuoteelle helpotetaan pyöristetyn kulman alalaidasta esiin vedettävällä matalalla portaalla. Tuon portaan päällä on rulo-ovella ja hyllyllä varustettu isohko kaappi.
Kapea parivuode on varustettu kahdella kääntyvävartisella lukuvalolla. Luonnonvaloa makuutilaan tulee kakkoikkunasta ja avattavasta sivuikkunasta. Koeajoautossa oli umpinaiset takaovet, mutta vuoteen puoleiseen oveen saanee ikkunan, vaikkei sitä Rapidon retkeilyautojen lisävarustehinnastossa olekaan.
Pyöristetystä vuoteen kulmasta huolimatta takana on niukasti käytävätilaa, koska vasemmalla seinustalla on vuoteen jalkopään kohdalla kaappi. Korkealle, mukavasti säilytystilaa tarjoavalle peiliovelliselle kaapille on varmasti tarvetta, joten ahtaus pitää vain hyväksyä.
Vessan pyöreän rulo-oven aukko on 40 senttimetriä, joten ”asioille” meneminen saattaa onnistua parhaiten hiukan sivuttaisessa asennossa. Vessassa on ovensuussa ulkoseinän puolella lavuaari, joten tila levenee vasta lähempänä kääntyvää Thetfortin pönttöä. Lattia on katettu puuritilällä, ja suihkuttelussa syntyviä roiskeita hillitään verholla. Kompaktissa märkätilassa on lasiovelliset yläkaapit.
V62:n keittiö ei ole ulko-oven kohdalla eikä edes kyseisellä seinällä: kompaktin kokoinen L-mallinen keittiö on kuljettajan puolella vaatekaapin ja sohvan välissä. 2-liekkisellä liedellä ja neliskanttisella tiskialtaalla varustetussa keittiössä on mukavasti laatikkotilaa ja jopa roska-astia, mutta ikkunaa keittiössä ei ole. Fiksu ratkaisu on lieden päälle käännettävä puutaso, joka on lukittavissa seinää vasten.
Keittiössä on kiinnivetoautomatiikalla ja keskuslukituksella varustettujen laatikoiden lisäksi erilaista lokerikkotilaa, mutta keittiön yläkaappi ei poikkea auton muista yläkaapeista, eli siinä ei ole hyllyä. Osassa yläkaapeista on pumppujousi, osassa ei.
Pakastinlokerolla varustettu korkea Dometicin 130 litran jääkaappi on keittiötä vastapäätä ulko-oven ja vuoteen välissä. Jääkaapin päällä on rulo-ovellinen kaappi.
Fiksu yksityiskohta on jääkaapin vieressä oven puolella oleva apteekkarinkaappi, jossa pullot ja purnukat kulkevat kätevästi. Tv-teline on kyseisen kaapin yläpuolella.
Kulku sisään tapahtuu liukuoven vasemmasta laidasta, ei ”normaaliin” tapaan apukuskin takaa. Sähkörapulla varustetun kulkuaukon leveys on hiukan alle puoli metriä. Oven liikuttelu sisältä on ratkaisun vuoksi hiukan totuttua hankalampaa.
Apukuskin takana on sohvaryhmän viidentenä istumapaikkana 70 x 40 sentin kokoinen rahi, jonka sisällä on paikat kahdelle kaasupullolle. Rahin vuoksi oikeanpuoleinen etuistuin ei mahdu kääntymään aivan täydellisesti auton takaosan suuntaan mutta riittävästi sohvapöydän suuntaan.
Pöytä on ajoneuvon koko huomioiden hiukan turhan iso. Tolppajalan varassa olevan pöydän pituus kasvaa kääntöpalalla 90:stä 125 senttimetriin. Auton pituussuuntaista liikevaraa saisi kasvatettua kaventamalla levyä nykyisestä 53 sentistä. Nyt hiukankin vatsakkaalla henkilöllä on sohvapaikalla aavistuksen ahdasta, ja oman lisänsä ahtauteen tuo pöydän jalka.
Kohtuullisen mukavasti muotoillulla sohvalla on riittävästi leveyttä keskenkasvuisille, mutta aikuisilla alkaa olla pulaa hartiatilasta – mikä on normaali tilanne retkeilyautoissa. Sohvatyynyä pystyy liu’uttamaan pituussuunnassa, mutta silloin sohvatyynyn syvyys alkaa olla liikaa jopa aikuisille. Tätä säätöä rajoittaa myös pöydän niukka pituussäätövara. Turvavyöt ovat riittävän mittaiset, mutta korkeussuunnassa säätyvien pääntukien toteutus tuntuu hiukan heppoiselta.
Rapidon fiksuihin ideoihin kuuluu sohvavuoteen teossa käytettävä tukijalkarakenne, jonka päälle tulee kokoa 50 x 85 senttiä oleva joustinsälepohjaelementti. Tilapäisvuoteella on leveyttä 85 senttiä ja pituutta 180 senttiä. Ohjaamossa on kohtuullisen mukavat korkeaselkänojaiset pilotti-istuimet.
Rapidon retkeilyautoissa on Pohjoismaissa vakiona Scandinavian Exclusive -varustelu. Se sisältää muun muassa Truma Combi 6EH -ilmakeskuslämmityksen, sähkötoimisen lattialämmityksen, lämmitettävän harmaavesisäiliön (100 litraa), liukuoven hyttysverkko-oven, asuintilojen mattosarjan, vakionopeudensäätimen, kaasupullonvaihtajan sekä 6,8-tuumaisella näytöllä varustetun Kenwoodin multimedialaitteen, johon kuuluu peruutuskamera.
Muista Rapidon retkeilyautomalleista poiketen V62:ssa on vakiona suuri ohjaamon yläpuolinen kattoikkuna, joka tuo sisätiloihin sekä näyttävyyttä että luonnonvaloa.
Valoisaa ja hyvän näköistä kokonaisuutta täydennetään mallikkaasti toteutetulla sisävalaistuksella. Oman osansa sisätunnelmaan synnyttävät lattia – jos se ei ole mattojen alla piilossa – kirkaslakatut puupinnat.
Pöydän leveyden ja sohvan pääntukien lisäksi miinusta tulee sisäkorkeudesta. Seisomakorkeutta on parhaimmillaan 189 senttiä, mutta sohvan kohdalla olevan kattoikkunan tyylikkäiden reunojen kohdalla sitä on vain 184 senttiä.
Sohvan ja rahin kohdalla lattia on 14 senttiä perustasoa korkeammalla, joten seisomakorkeus kutistuu 170 senttiin.
Paritakaovien takana ei siis ole koko auton mittaiseksi kasvatettavaa tavaratilaa, vaan kontilla on pituutta vain reilu metri.
Parhaimmillaan leveyttä on 108 senttiä, pienimmillään 82 senttiä. Vuoteen alla on korkeutta 72 senttiä, mutta joustinsälepohjaa on toki mahdollista nostaa pystyyn.
Rapido V62:ssa on vakiona 140-hevosvoimainen moottori, mutta lisärahalla siihen saa sekä 160- (+2 180 €) että 180-hevosvoimaisen (+3 910 €) moottorin. Perusmoottorillakin V62 kulkee mukavasti. Automaattivaihteiston lisähinta on 3 290 euroa, ja kokonaismassan korottaminen 3,5:stä 4,25 tonniin maksaa 1 060 euroa.
Rapido V62:n lähtöhinta on 66 600 euroa, kun saman pituisista malleista V65XL maksaa 68 900 euroa ja V68-pitkittäisvuodemalli 65 600 euroa.
Perinteisistä retkeilyautoista poikkeava Rapido V62 on kysytty tuote, mutta Best-Caravanilla on koeajoauto, ja autoja on tulossa Suomeen erä vielä ennen tulevaa kesämatkailusesonkia.