Fiat Professional ei ole vielä julkistanut uudistunutta Fiat Ducatoa, mutta matkailuajoneuvotehtaat ovat jo vilautelleet lähinnä faceliftiksi luokiteltua matkailuautojen perusalustaa.
Vuonna 1981 lanseerattu Ducato on ylivoimaisesti suosituin matkailuautojen alusta, joten sen uudistuminen tarkoittaa samalla sitä, että melkoinen osa matkailuautoista kokee ainakin lähitulevaisuudessa jonkinasteisen uudistumisen. Ducato uudistuu kuitenkin sen verran vähän, että asiaan vihkiytymätön ei välttämättä erota nykyistä mallia uudesta – tai toisin päin.
Uuden Ducaton keulaa koristaa hiljattain esitelty uusi Fiat-logo. Keulalla on nyt todennäköisesti vakiona halogeenivaloja selvästi tehokkaammat lediajovalot. Myös jäähdyttimen säleikkö on uusi. Matkailuajoneuvojen ja erityisesti retkeilyautojen valmistajat voivat hyödyntää Ducaton värikarttaan tulleita kahta uutta harmaan sävyä.
Käytön kannalta merkittävämpää on se, että kahdeksannen sukupolven Ducato on saanut uuden kojelaudan, mittariston, vaihteenvalitsimen, suuremmilla taskuilla varustetut ovipaneelit ja ilmastoinnin säätimet. Ohjauspyörä on aiempaa pienempi – ajoergonomian kannalta on toivottavaa, että ratti säätyy molempiin suuntiin.
Tarjolle tulee muun muassa avaimeton sisäänkäynti, käynnistys ja lukitus, sähköinen seisontajarru, lämmitettävän tuulilasin sekä säädettävän ilmajousituksen. Sähköisen ohjaustehostimen luvataan olevan nykyistä tarkempi kaikissa ajotilanteissa.
Ducatossa on uudet, aiempaa miellyttävämmin pehmustetut istuimet – matkailuautovalmistajat tosin korvaavat penkit pääsääntöisesti näyttävämmän näköisillä mutta ergonomialtaan huonommilla pilotti-istuimilla.
Ovatko kaikki uutuudet vakiona matkailuautoissa, jää nähtäväksi. Se lienee selvää, että manuaalinen ilmastointi on vakiona, ja sen myötä autossa on puhelimen langaton lataus. Vakiovaruste lienee myös vakionopeudensäädin – adaptiivisesta vakionopeudensäätimestä joutuu varmuudella maksamaan lisähinnan.
Uuden Ducaton moottorivalikoima vastaa nyt Euro 6D Final -päästönormeja. Uusien Multijet3-dieselmoottorien luvataan vähentävän kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä jopa seitsemän prosenttia verrattuna edellisen sukupolven moottoreihin.
Uusi Ducato on saatavana neljänä eri tehoversiona (120, 140, 160 ja 180 hevosvoimaa). Uudistettu 6-vaihteinen manuaalivaihteisto on saatavana kaikkiin neljään eri moottoriversioon ja uusi 9-vaihteinen automaattivaihteisto kolmen tehokkaimman moottoriversion yhteydessä. Lisäksi kolmen tehokkaimman moottoriversion yhteydessä on tarjolla ”Heavy-Duty” -mallisto sekä manuaali- että automaattivaihteistolla.
Kuvat Knaus Tabbert