Nähtävyytenä kylällä on perinnetalo, jollaisiin kolttaperheitä asutettiin sotien jälkeen.
Sevetin matkaparkkiin pääsee soittamalla yrittäjälle, jos baari ei ole auki. Sähköjä vahvistetaan ensi kesäksi.
Maankuulu taukopaikka Sevetin baari Inarin koilliskulmilla on laajentanut ja avannut matkaparkin pohjoisessa kulkevia karavaanareita varten. Paikalla on sähkötolppia, ja osalla paikoista lisäksi siniset näkymät kohti Sevettijärveä.
– Meillä on sähköpaikat, jotka tosin korjataan ensi kesäksi tehokkaammiksi, sanoo yrittäjä Kari Nahkala, joka Riitta Turpeisen kanssa pyörittää Sevetin baarin.
Matkaparkkia on jo testattukin, sillä ainakin Leena ja Matti Turusta kirjoittavat nauttineensa Sevetissä baarin poroburgereista sekä Riitan, Karin ja Mirjan hyvästä palvelusta. Alueella on toiminut myös lentotaksi.
– Heinäkuu oli vilkas ja Mirja oli meillä apuna, Kari Nahkala kertoo.
Karavaanarit saavat puhdasta vettä ja likaiset voi jättää matkaparkin säiliöön. Baarin yhteydessä on muita palveluja kuten ruokaa ja kahvia, rantasauna ja palju tai kanoottien ja suppilautojen vuokrausta. Baarin talo on alunperin rakennettu 1949 ja sittemmin laajennettu.
– Soutuvene on asiakkaitten käytössä, Nahkala lupaa kaupanpäällisiksi.
Yöpymisen hinta on kymppi ja 10 ampeerin automaattisulakkeen takaa tulevan valosähkön viisi euroa eli 15 yhteensä. Vahvempaakin sähköä on tarjolla vähän, mutta sen lisääminen tarkoittaisi isomman liittymän investoimista baarille. Jos baari on kiinni, yrittäjän saa kiinni puhelimella.
Sevettijärvellä on alkuperäistä inarinsaamelaista asutusta ja 1940-luvun lopulla alueelle sodassa menetetyiltä alueilta siirrettyjen kolttien asumuksia. Kolttakansaa asuu alueella edelleen, vaikka muutto etelään on vähentänyt väkeä.
Nitsijärveltä Näätämön suuntaan noin 60 kilometrin matkalle valtio rakensi pikkuisia kolttamökkejä parin hehtaarin tonteille tiettömään erämaahan. Yksi mökki on museoitu Sevetin kylälle perinnetaloksi.
Alueella oli liikuttu jalan ja porokyydillä, kunnes Kaamasesta Näätämöön valmistui 1969 polkutie. Se parannettiin myöhemmin maantieksi ja nyt viimeksi on Suprun kohdalta pahimmat mutkat oiottu peninkulman taipaleelta.
Teksti ja kuvat: Olli Miettunen