Päästöjä vähentävien laitteiden kiertäminen eli päästömanipulointi kasvattaa auton päästöjä merkittävästi, ja järjestelmien palauttaminen entiselleen voi maksaa tuhansia euroja.
Hetkellinen pula uusimpien dieselmoottorien päästöjen puhdistuksessa käytettävästä AdBlue-liuoksesta on herättänyt kiinnostusta keinoista ohittaa järjestelmät, jotka käyttävät tätä ureaa sisältävää liuosta. Päästömanipulaatio tekee autosta kuitenkin tieliikennekelvottoman.
Virityspajayrittäjät ovat tarjonneet jopa lehti-ilmoituksilla dieselautojen AdBlue-järjestelmien ohittamisia, sillä vielä toistaiseksi päästömanipulaatioiden tarjoaminen ei ole kiellettyä tai sanktioitua.
– Auto on manipulaation jälkeen tieliikennekelvoton, mutta siitä vastaa autoilija, ei manipulaation tehnyt taho. Onneksi tähän on tulossa uutta lainsäädäntöä, kertoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
AdBlue on lisäaine, jota käytetään uusissa SCR-teknologialla varustetuissa ajoneuvoissa. SCR tulee sanoista Selective Catalytic Reduction, eli suomeksi se tarkoittaa valikoitua katalyyttistä pelkistystä. SCR-järjestelmä on vakiintunut laajalti käyttöön, sillä lähes kaikki autonvalmistajat ovat päätyneet tähän yhteiseen ratkaisuun päästötasojen alentamiseksi.
SCR-katalysaattori asennetaan ajoneuvojen dieselmoottoreiden pakoputkistoon. Katalysaattorin toiminta edellyttää AdBlue-lisäainetta, jota suihkutetaan pakokaasun sekaan ennen katalysaattoria. Lisäainetta varten ajoneuvot varustetaan polttoainetankin lisäksi erillisellä AdBlue-tankilla.
SCR-järjestelmän avulla autonvalmistajat pyrkivät paloprosessin optimointiin ja maksimitehon saavuttamiseen. Katalysaattori pelkistää typen oksidit typeksi ja vedeksi AdBluen avulla. Jos AdBlue-neste loppuu kesken ajon, moottorinohjausjärjestelmä laskee tehoa, mutta ajoa voi yleensä jatkaa tiettyyn rajaan saakka.
AdBluen käyttö on yleistä myös henkilö- ja pakettiautoissa. Pienissä ja keskisuurissa henkilöautoissa AdBlue-liuosta kuluu pari litraa tuhatta kilometriä kohden. Matkailuautoissa AdBluen keskikulutus on 3–4 l/1 000 km, mutta moottoritieajossa kulutus voi tuplaantua. AdBluen aiheuttamasta ”lisäkulusta” antaa kuvaa se, että AdBlue-litra maksaa vähemmän kuin diesellitra.
Raskaassa kalustossa urealiuoksen kulutus on noin viisi prosenttia käytetyn polttoaineen määrästä, ja tällä keinolla haetaan laittomasti kustannussäästöä. Laittomat päästömanipulaatiot aiheuttavat kuljetusalalle epätervettä kilpailua, ja kyse on harmaasta taloudesta.
– Päästömanipuloitu auto ei ole tieliikennekelpoinen. Mikäli manipulointia havaitaan, auto määrätään ajokieltoon, kunnes se on palautettu ennalleen ja katsastettu uudelleen tieliikennekelpoiseksi. Myös valmistajan autolle myöntämä takuu katkeaa, muistuttaa Tero Kallio.
Samaa painottaa Autotuojat ja -teollisuus ry:n tekninen asiantuntija Markus Markkanen:
– Ohittaminen on laitonta, ja hintalappu palauttamiselle voi olla useita tuhansia euroja, jos järjestelmän pumppuihin, suuttimiin ja SCR-katalysaattoriin tulee vaurioita. Auto on tyyppihyväksytty tietynlaisella päästötasolla, joten se ei ole manipulaation jälkeen enää hyväksyntää vastaavassa kunnossa.
Tien päällä tai edes katsastuksessa päästömanipulaatiosta ei välttämättä jää kiinni, mutta kun manipuloidun auton myy ja asia selviää, niin vastapuoli haluaa varmasti laskuttaa järjestelmän toimintakuntoon saattamisesta aiheutuvat kulut.
Kommentointi on suljettu.
Amir Näveri
Niin ja sama muutos on tulossa autojen ohjelmointiin. Saa nähdä milloin se kaavailtu ohjelmointien tarkastus otetaan katsastukseen mukaan, siinä näkyy sitten tämänkin järjestelmän kierto ja auto joutuu heti ajokieltoon.