Valtion tieverkon päällystysohjelman arvioidaan jäävän selvästi vuotta 2022 lyhyemmäksi erityisesti kustannustason nousun takia. Myös käytettävissä oleva rahoitus on edellisvuosia pienempi.
– Valtakunnallisen päällystysmäärän arvioidaan tänä vuonna jäävän noin 1 500 kilometriin, mutta lukema tarkentuu vielä kevään aikana, kun lopullinen hintataso selviää kilpailutusten edetessä. Pyrimme pitämään maanteiden vilkkaimman verkon kunnossa, mutta muulla verkolla huonokuntoisten teiden määrä kasvaa noin 700 kilometrillä, kertoo tiedotteessa Väyläviraston väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila.
Vuonna 2022 päällystettiin yhteensä noin 215 miljoonalla eurolla noin 2 400 kilometriä, joista noin viisi prosenttia oli kävely- ja pyöräilyväylillä. Summa sisältää varsinaisen päällystämisen lisäksi myös paikkaamisen, tiemerkinnät ja kuivatuksen parantamisen.
Päällystettyjä maanteitä on Suomessa noin 51 500 kilometriä, ja niistä huonokuntoisia oli Väyläviraston mukaan vuoden 2022 lopussa noin 8 000 kilometriä. Tieverkon nykykunnon ylläpitämiseksi vaadittaisiin vuosittain noin 4 000 kilometrin mittaista päällystysohjelmaa, mihin päästiin viimeksi vuonna 2020.
– Vilkasliikenteisillä teillä kulkee yli 60 prosenttia kaikesta maanteiden liikenteestä, ja nämä noin 10 000 kilometriä pyritään ylläpitämään nykykunnossaan. Vähäliikenteisellä tieverkolla kunto heikkenee edelleen ja on odotettavissa, että väylien ikääntyessä tarve kalliimmalle peruskorjaukselle on tulevina vuosina suuri, Anttila sanoo.
Kommentointi on suljettu.
Niilo Nötökkä
Sipilän ja Orpon moka oli päästää tiet huonoon kuntoon halvan öljyn aikana. Varsinkin vuonna 2019 olisi pitänyt vetää uutta pintaa 1000 km enemmän.
Juha Viitala
Mitä jos nyt aloitetaan Lapista käsin nämä päällystetyöt.