Yksi Ison-Britannian keskeisistä matkailuajoneuvojen valmistajista, Bailey of Bristol, aloitti keskustelut tuotekehityksen yhteistyöstä Fordin kanssa vuonna 2021, ja sai yhden E-Transitin ”tutkimuskappaleekseen”. Alkoi projekti, jonka tuloksena syntyi Endeavour EV -retkeilyauto. Se esittäytyy täysin toimivana versiona ensi kertaa Birminghamissa Motorhome and Caravan Show’ssa 17.–22.10.2023.
Bailey of Bristol otti omaksi lähtökohdakseen nykyisen Endeuver B62 -retkeilyautomallinsa. Nopeasti suunnittelijat joutuivat kuitenkin tekemään siihen malliin pesäeroa ja aloittamaan puhtaammalta pöydältä. Yksi vähemmän yllättävä syy siihen oli jo Ford E-Transit -sähköpakettiauton ajoakut lattian alla.
Ja kun on pakko tehdä muutoksia, se kannattaa hyödyntää mahdollisuutena. Bailey suunnitteli Endeavour EV:hen monikäyttöisen oleskelutilan, joka taipuu B62-mallia paremmin etätyöskentelyyn, vapaa-ajan viettoon ja yöllä nukkumistilaksi. Kokonaispituudeltaan 5,98-metrisessä autossa on vuodepaikat ja turvavyölliset istuinpaikat kahdelle reissaajalle.
Bailey arvioi, että jos Endeavour EV tuotaisiin nyt myyntiin, sen kuluttajahinnasta tulisi 75 prosenttia tavallista Endeavour B62 -mallia kalliimpi. Lisähinnasta kolmannes tulisi siitä, että fossiilisia polttoaineita käyttävän Ford Transit -perusajoneuvon sijasta valittaisiin lähtökohdaksi täyssähköinen Ford E-Transit.
Loput kustannusten noususta johtuvat käytetyistä kalliimmista kierrätysmateriaaleista sekä kaikista konseptiauton muuntamiseen tuoduista lisäominaisuuksista. Esimerkiksi valaistusta ja sen sävytiloja voidaan ohjata Alexa-virtuaaliavustajan kautta äänikomennoilla. Toki Alexan kautta voidaan käskyttää myös esimerkiksi radiota tai vaikkapa Spotify-musiikkipalvelua.
Hinta ei ole ainoa syy, miksi Baileyllä ei ole suunnitelmissa tuoda Endeavour EV:tä myyntiin. Baileyn mukaan sekä tavallisten Endeavour-mallien että Endeavour EV:n suurin sallittu kokonaispaino on B-ajokorttilaisillekin sopiva 3500 kiloa. Mutta akkujen painon vuoksi E-Transit-perusajoneuvo on 752 kiloa tavallista Ford Transitia raskaampi.
Endeavour EV:n kantavuudeksi jäisi vain 178 kiloa. Jos Endeavour EV tulisi tuotantoon, se olisi käytännössä rakennettava kokonaispainoltaan 3900-kiloiseksi, jotta karavaanarit voisivat ottaa reissuille mukaan enemmän kuormaa.
Endeavour EV -projektin tärkein asia oli Baileyn mukaan siinä, että se on auttanut yritystä ymmärtämään paremmin seuraavan sukupolven perusajoneuvojen muuntamista matkailuautoiksi. Sille opille saattaa tulla vielä käyttöä yrityksen todellisessa tuotannossa.
Lähde ja kuvat: Bailey of Bristol