Laitetaan autonromut kiertoon

Koko Suomen kattava autonkierrätyspalvelu tekee auton romuttamisesta entistä helpomman prosessin.

Kesäkuussa avautuneen digitaalisen DELV-autonkierrätyspalvelun tavoitteena on tehdä autojen romuttamisesta helpompaa kuluttajille, parantaa autoista saatavien materiaalien kierrätystä ja uudelleenkäyttöä, tehostaa datankeräystä ja vähentää niin sanottujen haamuautojen määrää.

– Autoilijat ympäri Suomen pääsevät nyt ensimmäistä kertaa viemään auton romuttamolle vaikka kotisohvalla istuen. Tätä kautta kuluttaja voi varmistua, että auto päätyy oikeaan paikkaan ja poistuu myös asianmukaisesti rekisteristä. Palvelussa on mukana kaikki vastaanottopisteet Suomessa, eli lähes 300 paikkaa. Myös romutustodistus muuttuu täysin digitaaliseksi, kertoo Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Juha Kenraali.

Huimasti haamuautoja

Ajoneuvon viimeisellä omistajalla on velvollisuus viedä romuajoneuvo Suomen Autonkierrätyksen viralliseen järjestelmään. Romuajoneuvot pitää käsitellä lainsäädännön edellyttämällä tavalla. Romuttamolle päätyy Suomessa vuosittain noin 70 000–80 000 autoa, mutta Sitran selvityksen mukaan kierrättämättä jää vuosittain jopa 30 000 autoa.

Autokierrätyksen verkosto vastaanottaa autojen lisäksi mopoja, moottoripyöriä, mönkijöitä, traktoreita, työkoneita, moottorikelkkoja ja perävaunuja, vaikka ne eivät suoraan kuulukaan romudirektiivin soveltamisalaan. Vastaanottopiste hoitaa niiden lopullisen rekisteristä poiston romutuksen yhteydessä ja kirjoittaa myös niistä romutustodistuksen, jos ajoneuvo on rekisterissä.

– Nämä niin sanotut haamuautot ovat iso ongelma. Osa niistä lojuu metsiin hylättynä, ja osa päätyy harmaan talouden kautta osina tai liikennekäyttöön ulkomaille, vaikka ajoneuvon tiedot jäävät Suomen rekisteriin. Uusi autonkierrätyspalvelu pyrkii ratkaisemaan myös tätä ongelmaa.

Suomessa toteutettu autonkierrätyspalvelu on ensimmäinen laatuaan maailmassa. Se kokoaa yhteen kuluttajat, tuottajayhteisön, kierrätysoperaattorit, vastaanottopisteet, autonvalmistajat, maahantuojat, realisoijat, vakuutusyhtiöt ja viranomaiset. Uudistuksen taustalla on tulossa oleva niin sanottu ELV-asetus (End of Life Vehicle), joka tulee tulevaisuudessa asettamaan entistä tiukemmat säännöt romuautojen kierrättämiselle.

Materiaalien uudelleenkäyttö

EU:n asettaman kierrätysvaatimuksen mukaan auton painosta vähintään 95 prosenttia tulee olla uudelleen käytettävissä ja hyödynnettävissä. Uusi kierrätyspalvelu mahdollistaa tulevaisuudessa tehokkaamman datan keräyksen ja materiaalien kierrätyksen.

– Uuden kierrätysjärjestelmän kautta autoista saadaan entistä enemmän dataa käyttöön. Tämä auttaa monia toimijoita esimerkiksi vastuullisuusraportoinnissa. Samalla saadaan markkinoille tietoa tarjolla olevista auton kierrätysosista ja toimijoille tietoa materiaalien saatavuudesta. Näin ollen materiaalien uudelleenkäyttö ja kierrätys tehostuvat, Kenraali sanoo.

Digitaalinen DELV-autonkierrätyspalvelu löytyy osoitteesta autokierratys.fi.

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *