Matkailuajoneuvojen nestekeskuslämmittimistään tunnettu ruotsalainen Alde väläytteli jo päättyneillä Düsseldorfin Caravan Salon -messuilla Compact 4000 D -lämmitintä.
Nestekaasun sijasta dieseliä käyttävän pannun virallinen julkistus on kuitenkin vasta tammikuussa 2025 CMT-messuilla Saksassa. Tuote löytänee siis tiensä osaan mallivuoden 2026 matkailuautoista. Myyntiin uutuus on luvassa vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä.
Paljon uutuudesta on jo kuitenkin tiedossa. Saataville tulee kaksi versiota: 4000 D ja 4000 D Plus. Niiden olennaisin ero on se, että Plus-versio pystyy tarjoamaan kuumaa vettä ”lähes rajattomasti”, tuorevesisäiliön kapasiteetin rajoissa. Plus kun saa lämmitettyä veden kuumaksi lähes reaaliaikaisesti, Standard-versio ei. Kumpikin mahdollistaa optiona kaksi erillistä lämpövyöhykettä.
Koska auton omaa dieseltankkia hyödyntävä uutuustuote vähentää kaasupullojen tarvetta, Aldella lähdetään ilmeisesti siitä, että Compact 4000 D auttaa yritystä saamaan parempaa jalansijaa myös hyvin kompakteissa puoli-integroiduissa matkailuautoissa, jopa retkeilyautoissa.
Dieselillä käytettäessä lämmitysteho on portaattomasti 1–6 kW ja sähköllä 3,3 kW, eli kokonaistehossa päästään mukavasti yli 9 kW:n.
Uutuuden kummassakin versiossa on sama 10 litran kuumavesisäiliö kuin Alden kaasuversiossa. Poltin on Truman käsialaa, ja huoltoa kaivataan 3 000 käyttötunnin välein. Tieto huollon tarpeesta tulee näkyviin ohjauspaneeliin.
Pannun kuori on saanut aiempaa pyöreämmän muodon. Plus on 15-kiloisena yhden kilon perusversiota painavampi. Kummankin version korkeus on 305 ja leveys 500 millimetriä. Plus-version syvyys on 450 millimetriä, perusversion 30 millimetriä vähemmän.
Kuvat: Alde
Keskustelu