Yhdysvaltalainen Thor Industries on keskeinen peluri matkailuajoneuvoteollisuudessa. Thor omistaa muun muassa eurooppalaisen Erwin Hymer Groupin. Thorin tekemisillä on siis väliä.
Thorin omistamilta yrityksiltä on jo aiemmin nähty sähköä käyttövoimana hyödyntäviä retkeilyautoja ja kompaktimpia puoli-integroituja, mutta niissäkin kyse on ollut lähinnä konsepteista ja testiajoneuvoista.
Niin nytkin, kun Thor on esitellyt yhdessä Harbingerin kanssa kehittämänsä lataushybridin, jota kutsutaan tässä vaiheessa hyvin kuvaavasti vasta nimellä Test Vehicle, testiajoneuvo.
Viime aikoina sähkökäyttöisten matkailuautojen kehittämisessä on ollut ainakin julkisesti hieman hiljaisempaa, joten Thorin ja Harbingerin aikaansaannos on kiinnostava askel.
Keskeisessä roolissa prototyypissä on Harbingerin kehittämä hybridialusta, jossa on 800 voltin sähköarkkitehtuuri.
Voimaa ajoneuvon liikkumiseen ja auton kaikille sähkölaitteille saadaan 140 kWh:n akustosta. Sitä ladataan sähköpistokkeesta ja aurinkopaneeleista. Autossa on myös vähäpäästöinen polttomoottori, joka on tarkoitettu akkujen lataamiseen ajon aikana toimintamatkan pidentämiseksi.
Thorin lehdistötiedotteen mukaan toimintamatka on noin 800 kilometriä, josta täysin pelkästään sähköllä päästään noin 240 kilometriä.
Thorin mukaan järeää hybridialustaa hyödyntävä matkailuauto pystyy toimimaan kotipihassa talon varavirtalähteenä esimerkiksi sähkökatkon aikana. Thor väläyttelee myös mahdollisuutta siihen, että joutilaana ollessaan autosta päästäisiin jossain vaiheessa myymään sähköä yleiseen sähköverkkoon.
Testiajoneuvo on kehityksessään jo sen verran pitkällä, että yhdysvaltalaiset matkailuajoneuvokauppiaat ovat päässeet sillä tällä viikolla ajamaan testiradalla.
Thor ilmoittaa rohkeasti, että nyt esitelty hybridialusta tulee kaupallisesti saataville jo ensi vuonna – jossain Thor-konsernin matkailuautossa.
Kuvat: Thor Industries ja Harbinger
Keskustelu