SF-Caravan huolissaan Härmälän leirintäalueen tulevaisuudesta: ”Tampere ansaitsee riittävän kokoisen leirintäalueen”

SF-Caravan vaatii Tamperetta varmistamaan Härmälän leirintäalueen riittävän koon ja kannattavuuden. Järjestö pelkää kilpailuehdotusten pienentävän aluetta liikaa.

Tampereen kaupungin ja Suomen Arkkitehtiliiton Härmälän leirintäalueen muutoksesta järjestämä arkkitehtuurikilpailu on herättänyt huolta SF-Caravanissa.

Liiton mukaan Tampere ansaitsee leirintäalueen, joka mahdollistaa kannattavan liiketoiminnan ja vastaa leirintämatkailun kasvaviin tarpeisiin. Toiminnanjohtaja Mikko Kivekäs ja aluesuunnittelun asiantuntija Patrick Holmström kritisoivat sitä, että useissa kilpailuehdotuksissa leirintäpaikkojen määrä olisi pudonnut vain 20–30:een. Kilpailuohjelman tavoitteena oli kuitenkin 60–120 majoituspaikkaa ja kannattava liiketoiminta.

Vertailun vuoksi Helsingin Rastila Campingissa on 165 matkailuajoneuvopaikkaa, 80 telttapaikkaa ja 21 vuokrattavaa mökkiä. Tämä on nelinkertainen määrä majoituspaikkoja verrattuna Härmälän alueen suunnitelmaan.

– Kilpailuohjelmassa on esitelty leirintätoimintaa, mutta valitettavasti leirintäalueen asemaa ei useissa kilpailutöissä ollut sisäistetty, liitto toteaa tuoreessa kannanotossaan.

Lomittain – 14 paikkaa matkailuajoneuvoille alueen itäpuolella. Osassa ehdotuksista leirintäpaikat eivät näy havainnekuvissa käytännössä lainkaan.

Leirintäpaikkojen määrä avain kannattavuuteen

SF-Caravan muistuttaa, että matkailuajoneuvojen leirintäpaikkojen investointikustannukset ovat huomattavasti mökkimajoitusta paremmat tuottoihin nähden, ja toiminta on pitkälti automatisoitavissa.

– Varaaminen, maksaminen ja alueelle tulo ja -poistuminen onnistuu ilman henkilökuntaa, eikä matkailuajoneuvoa tarvitse käydä siivoamassa vierailujen välillä, kuten mökkimajoittuminen edellyttää.

Myös paikkojen käyttöaste on korkea – lähes puolet matkailuajoneuvojen käyttäjistä matkailee ympäri vuoden, mikä takaa käyttöä myös talvikaudella.

SF-Caravan vetoaa Tampereen kaupunkiin, jotta se säilyttäisi Härmälän leirintäalueen elinvoimaisena ja tukisi sekä kotimaan että kansainvälistä matkailua.

Polulla – toistakymmentä matkailuajoneuvopaikka, jotka oli sijoitettu monista muista ehdotuksista poiketen alueen länsipuolelle.

Järjestö muistuttaa, että leirintämatkailu on merkittävä elinkeino, jonka liikevaihto Suomessa on 235 miljoonaa euroa ja työllisyysvaikutus lähes 3 000 henkilötyövuotta. Ala maksoi verotuloja 87,9 miljoonaa euroa vuonna 2022. Erityisesti ulkomaisten leirintämatkailijoiden määrä kasvoi vuonna 2024, ja ”camping” on yksi haetuimmista Suomeen liittyvistä hakusanoista.

Raitiovaunu tärkeä osa palvelua

SF-Caravan pitää Härmälän alueen viereen tulevaa raitiovaunupysäkkiä tärkeänä osana leirintäalueen palveluja, sillä se helpottaa leiriytyjien liikkumista kaupunkiin.

– Tästä on myös hyviä kokemuksia Helsingin Rastilasta, jossa metroliikenne palvelee leirintäaluetta. Vieraassa kaupungissa liikkuminen matkailuajoneuvolla tai muullakaan omalla ajoneuvolla ei ole juuri kenenkään kannalta toivottua, järjestö lisää.

Omenoita ja kirsikoita – 17 paikkaa matkailuajoneuvoille alueen itäpuolella.

Härmälän leirintäalueella on käynnissä asemakaavamuutos, jonka tavoitteena on muuttaa osa leirintäalueesta asuinkäyttöön täydennysrakentamista varten. Leirintäalueen toiminnot sijoitetaan aiempaa pienemmälle alueelle. Tavoitteena on luoda laadukas ja monimuotoinen asuin- ja virkistysalue, joka huomioi myös rannan yleisen virkistyskäytön ja puustoisen vyöhykkeen säilyttämisen. Osana tätä prosessia alkuvuodesta järjestettiin arkkitehtuurin ja leirintäaluekonseptin suunnittelukilpailu.

Kilpailun tulosten pohjalta laaditaan uusi asemakaava. Kilpailuun saapui peräti 70 ehdotusta, jotka kaupunki on julkaissut kommentoitaviksi. Yleisö voi kommentoida arkkitehtuurikilpailun ehdotuksia kilpailun verkkosivuilla 27. kesäkuuta 2025 asti.

Kuvat: Tampereen kaupunki

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *