Varoituskolmion korvaava V-16-hätävalo tulee Espanjassa tammikuusta alkaen pakolliseksi – mutta ei Suomeen rekisteröidyille autoille

Espanja ryhtyy ensimmäisenä maana luopumaan perinteisistä varoituskolmioista. Samalla kun 1.1.2026 alkaen V-16-hätävaroitusvalot tulevat pakolliseksi, varoituskolmioiden pakollisuus maassa päättyy. Valolaitteen puuttumisesta sakotetaan.

V-16-varoitusvaloihin siirtymisen perusteena on liikenneturvallisuus. Jos auto on jämähtänyt vaaralliseen paikkaan tielle, varoituskolmion kiikuttaminen riittävän kauas autosta voi olla itsessään vaarallista. Espanjassa on ollut tapauksia, joissa autosta poistuminen varoituskolmion viemiseksi on johtanut yliajetuksi tulemiseen.

V-16-hätävalo voidaan laittaa varoittamaan muita autoilijoita ilman, että autosta tarvitsee poistua. Omalla akullaan varustettu V-16-hätämerkkivalo kiinnitetään magneetilla auton katolle. Vilkkuva ledivalo näkyy joka suuntaan, sopivissa olosuhteissa vähintään kilometrin päähän.

Siirtyminen V-16-hätävaloihin ei tarjoa varoitusta muille autoilijoille vasta kun tullaan näköyhteyden päähän ledivalosta. Gps-paikannuksella ja sim-kortilla varustettu laite osaa olla automaattisesti verkon kautta yhteydessä Espanjan liikenneviraston (DGT) järjestelmään ja pelastusviranomaisiin. Ja varoittaa digitaalisesti muita autoilijoita hyvissä ajoin myös verkkopalvelun kautta esimerkiksi navigaattorissa näkyvällä varoituksella.

Suositellaan myös ulkomaalaisille

Vaikka DGT-hyväksytty V-16-hätämerkkivalo ei tule pakolliseksi kuin Espanjaan rekisteröidyille autoille, V-16-valoa toki suositellaan ulkomaalaisillekin parantamaan turvallisuutta. Ja Espanjassa vaikkapa omalla matkailuautolla liikkuvan tai autovuokraamoon suuntaavan suomalaisen matkailijan kannattaa ainakin olla tietoinen V-16-hätämerkkivalojen käytöstä maassa.

Varoituskolmiota saa Espanjassa yhä käyttää, muutkin kuin ulkomaalaiset. Varoituskolmiolla voi tarvittaessa täydentää V-16-hätämerkkivaloa muiden autoilijoiden varoittamiseen. Myös perinteisten hätävilkkujen käyttöä yhä suositellaan havaittavuuden maksimoimiseksi.

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *