Frankfurtin automessuilla esiteltiin muun muassa katumaastureita, joilla vetää isompaakin matkailuvaunua.
Viikonloppuna päättyneen autonäyttelyn yleisenä teemana ei enää ollut CO2-päästöt, vaan tilalle oli tullut sähkön käyttö polttoaineena. Lisäksi mukana oli runsaasti niitä unelmia, joita autonäyttelyissä käyvä yleisö haluaa nähdä: voimakkaita urheiluautoja, XXL-koon katumaastureita, ja futuristisia tulevaisuuden konseptiautoja. Näyttelyhalleja oli käytössä tällä kertaa kuusi kappaletta ja niiden kiertäminen vei helposti kaksi täyttä päivää.
Kaikki autoalan valmistajat tuntuvat nyt lupaavan sähkökäyttöä autoihinsa, ja nopeammin kuin kilpailijat. Sähkökäyttöisistä autoista puhuttaessa pitää kuitenkin muistaa, että ”sähköautolla” ei puhekielessä tarkoiteta ainoastaan täyssähköautoja, jotka kulkevat pelkällä sähköllä. Niistä puhuttaessa tarkoitetaan yleensä myös PHEV- eli pistokeladattavia, sekä tavanomaisia hybridejä, joissa sähköä käytetään vain lyhyen aikaa kulkemisen apuna. Uutuutena ovat lisäksi tulossa kevythybridit, joissa sähkö toimii kuten turboahdin, auttaen voimakkaissa kiihdytyksissä ja liikkeellelähdöissä. Karavaanarille ei uusia sähköavusteisia vaihtoehtoja juurikaan ollut. Sähkön käyttö on joko liian kallista, tai autoilla ei voi vetää vaunua. Nykyisten vähäisten markkinoilla jo olevien automallien lisäksi joudumme siis vieläkin odottamaan karavaanarin sähköavusteisia autoja.
Muutos kohti sähkön käyttöä polttomoottorin apuna vaatii kuitenkin suuria investointeja autovalmistajilta. Tuo raha aiotaan kerätä auton ostajilta tarjoamalla yhä lisää katumaasturimalleja, ja tällä kertaa pienemmässä Opel Mokkan eli B-segmentin kokoluokassa. Nuo reilun 20 000 euron hintaluokan katumaasturit ovat pääsääntöisesti vain etuvetoisia, ja tekniikaltaan pikkuauton ratkaisuilla, joten niistäkään on harvoin vetoautoksi. Arvioidaan kuitenkin, että ne tulevat olemaan pian suositumpia kuin isoveljensä. Useimmat esitellyt uudet mallit ovat autokaupoissa vuoden vaihteen tienoilla tai alkuvuodesta.
Porsche Cayenne on päivittynyt kolmanteen mallipolveensa, ja edustanee karavaanarin lottovoittohaaveita. Keulan ilme on mallille tyypillinen, ja uudistus erottuu parhaiten modernista peräpäästä. Pari vuotta vanha Bentley Bentayga on jo lottovoittajallekin ylihintainen, vaikka molemmat unelmat perustuvatkin samalle Audi Q7-maasturin pohjalevylle.
Mitä tapahtuu, kun Brabus saa käsiinsä Mersun perinteisen G-maasturin? Teho nousee 404 kilowattiin ja hintalapun lukemaksi tulee nelisen sataa tuhatta euroa, ilman verojamme. CO2-päästöjen ollessa 323 g/km voi niiden määrää kommentoida klassisella autoalan termillä ”riittävä”.
Bemarin X7 on vielä konseptiauton asteella, mutta tuotantomallin pitäisi olla markkinoilla jo 2018. Kokoa ja näköä tällä hybridillä on suomalaiselle karavaanarille turhankin paljon.
Uusikin Dacia Duster on helppo tunnistaa, kiitos säilytetyn perusmuodon. Varustelu on parantunut huomattavasti, ja listalta löytyy nyt muun muassa automaatti-ilmastointi, kosketusnäyttö, 360 asteen kamerat, ja peilien katvevaroittimet. Kojelaudan ergonomiassa on kuitenkin liikaa hajasijoittelua, joten edullisella hinnalla on myös syynsä. Tekniikka periytyy edellisetä mallipolvesta, joten kaivattua automaattivaihteista nelivetoa ei vieläkään saa, vaan on valittava jompi kumpi.
Kokonaan uusi BMW X3 on sekä kevyempi että aerodynaamisempi. Uutuus on tunnistettavissa muhkeammasta maskistaan. Tekniikaltaan Euroopan mallit ovat aina nelivetoisia ja 8-nopeuksisella automaattivaihteistolla.
Ensi vuonna uudistuva Honda CR-V saa hybridivoimalinjan, samalla kun dieselmoottori jää pois valikoimasta. Hondan hybriditekniikka eroaa muiden käyttämästä: siinä bensiinimoottorin tehtävänä onkin pyörittää generaattoria, ja veto suoritetaan maantienopeuksia lukuun ottamatta sähkön avulla. Toinen moottorivaihtoehto on 1,5-litrainen bensaturbo, joko manuaalina tai CVT-automaatilla. Jääkin mielenkiintoiseksi nähdä, tuleeko uusi CR-V olemaan kelpo myös vetotehtäviin.
Jaguar E-Pace yllättää hinnallaan, ne kun alkavat noin 40 000 eurosta. Nelivetoisten vetokykykin on 1 800 kiloa, joten olisiko tässä karavaanarille hieman luksusta sekä brittiläistä eleganssia? E-Pacen sisarmalleja ovat Lantikan Discovery Sport ja Rangen Evoque, joten taustalla on turvallista maasturiperinnettä.
Mazdan CX-5 katumaasturi on uudistunut ulkoisesti ja varustelultaan. Perusmoottorit ovat saaneet vain hieman hienosäätöä Mazdan luottaessa Skyactiv-teknologiaansa, joka kulkee eri suuntaan kuin kilpailijoiden Down-Sizing.
Uusi Renault Koleos on omaa sukua Nissan X-Trail. Isomman dieselin vetokyky on tasan kaksi tonnia. Tyylikäs ja mukava auto on kaiken lisäksi hinnoiteltu oikein, joten tutustumisen arvoinen vaihtoehto isompaa keskiluokan maasturia harkitsevalle.
Subarun kaksikko XV ja Impreza perustuu samalle Outbackia pienemmälle pohjalevylle, XV ollessa niistä maasturimaisempi. Subarun jatkuva neliveto ja automaattivaihteisto kuuluvat luonnollisesti varusteluun. Vetokyky on kuitenkin vaatimaton 1 400 kiloa, eikä vetämisessä vahvempaa dieseliä ole luvassa.
Grandland X on Opelin ensimmäisiä PSA-yhteistyömalleja, ja sen tekniikka perustuu vuoden autoon Peugeot 3008. Kojelautailme on ranskalaissisartaan selkeämpi, ja autossa olisikin ainesta suomalaisten suosikiksi. Vetokyky dieselinäkin vain noin 1 5000 kiloa, ja pelkkä etuveto eivät kuitenkaan lupaa karavaanarin suosiota.
Volkswagen groupin uusi veljeskolmikko on nimiltään Skoda Karoq, VW T-Roc ja Seat Arona. Niistä suurin on Karoq, jolle on samalla helppo povata suosiota Suomessa. Muotoilultaan se on hyvin lähellä isoveljeään Kodiaqia, joka on monelle turhankin iso ja kallis. Karoq puolestaan riittää kooltaan jo monelle karavaanarillekin, varusteita autoon saa makunsa mukaan riittävästi, ja vetokykykin on maksimissaan parisen tonnia.
Hyundai Kona ja Kia Stonic ovat sisarmalleja kevyeen SUV-luokkaan. Varustelu on moderni sekä hintaluokassaan runsas, ja tilatkin riittävät neljälle. Hyundain saa myös nelivetoisena, mutta vetokyky jäänee silti noin 1 200 kiloon.
Citroënin vastaus pienten SUV-autojen luokkaan on mukavan näköinen C3 Aircross, ei kuitenkaan vetotehtäviin.
Myös Mersulla on nykyisin murtomaavaihtoehto heille, jotka eivät halua katumaasturia, mutta kaipaavat silti autoonsa korkeampaa maavaraa sekä nelivetoa: ”E 220 d 4Matic All-terrain T-modell”. Hintaluokka 70 000 euroa rajoittaa kuitenkin monen innostusta, vaikka auto on uusimmalla mahdollisella tekniikalla kuorrutettu, ja sisätiloiltaan erittäin tyylikäs.
Mercedes-Benzin X-sarja sekä Renault Alaskan perustuvat kumpikin Nissan Navaran tekniikkaan. Sisätilojen ilme on kuitenkin täysin erilainen, ja vaatii tarkkaa silmää löytää yhtäläisyydet ulkokuorestakaan. Vetokykyä riittää, ja kolmen merkin kesken on helppo kilpailuttaa varustelu sekä palvelut.
SsangYongin iso Rexton-maasturi on saanut isomman päivityksen. Sekä kojelaudan että korin ilme on selvästi nykyaikaisempi. Diesel-moottorin jatkeena oleva automaatti on nyt seitsemänvaihteinen, mutta iso 7-paikkainen maasturi ei liiku siltikään ilmaiseksi. Vetokyky tasan kolme tonnia.
Toyota Land Cruiser on uudistunut. Ainoa moottori markkinoillemme on nyt 2,8-litrainen diesel, joten tässäkin kokoluokassa tapahtuu DownSizingia. Näyttävyys ja varustelu puolestaan ovat kasvaneet.
Citroën Spacetourer Rip Curl on yhdessä Pösslin ja Dangelin kanssa tehty nelivetoinen retkiauton konsepti, jossa on runsaasti ideaa.
VW Buzz on retrokonsepti ikonisesta klassikkobussista. Tulossa ehkä tuotantoonkin saakka, mutta vasta sähköautona.
Mercedes-Benz EQA on vielä sähköauton konseptimalli, mutta kohta esiteltävän uuden A-sarjan oletetaan perustuvan EQA-muodoille. Koristaako siis ”Made in Uusikaupunki”-tarra kohta tämän näköistä autoa?
Polttokennon tulemista on ennustettu jo niin monta kertaa, että tämän erinomaisen energianlähteen suhteen alkaa usko loppua. Tällä kertaa MB esitteli tekniikkaa GLC-maasturiin ympättynä.
Kian ensi vuonna esiteltävästä uudesta cee’d-mallistosta antoi ensivaikutteita erittäin tyylikäs Pro cee’d farmari ShootingBreak-muodoillaan.
Mercedes-AMG GT Concept antaa toivottavasti viitteitä tulevaisuuden perheauton muotoilusta enemmän kuin ylifuturistiset muotoilututkielmat.
Mercedes-Maybach Vision 6 on kaunis kuin Riva-mahonkivene. Eräs näyttelyn ehdottomia vetonauloja.
Chery on toinen messuilla valikoimaansa esitellyt kiinalaisvalmistaja. Kummankaan autoja ei kuitenkaan myydä Euroopassa, ainakaan ihan vielä. Viimeistelyn tuntuma on kuitenkin jo kelvollista, ja Chery tekeekin yhteistyötä Jaguar Land-Roverin kanssa. Kiinalaiset autot saattavatkin tehdä kohta saman kuin Huawei matkapuhelinmarkkinoilla. Tiggo 7 on merkin etuvetoinen, keskikokoinen malli.
Exeed on Cheryn suurempi, nelivetoinen malli.
Cheryn 1,5-litraisen turbomoottorin ja 85 kilowatin sähkömoottorin yhdistelmä kahdeksanvaihteisella DCT-automaattivaihteistolla on jopa saksalaisella mittapuulla modernia tekniikkaa.
Messujen toinen kiinalaismerkki oli Wey, jonka katumaasturin mallinimi on VV5S. Myös Wey on saatavana hybridinä, ja hintalapun lukeman luvataan olevan alhaisempi kuin kokoluokkaa pienemmissä, mikäli auto Eurooppaan saapuu.