Laki määrää talvirenkaiden käyttöä matkailuautoissa painoon perustuen.
Matkailuautot sopivat myös talvikäyttöön, ja suosio on kasvussa. Renkaiden päällä rullaavia miniasuntoja myytiin Suomessa viime vuonna lähes 18 prosenttia edellisvuotta enemmän, ja sama trendi näyttää jatkuvan tänäkin vuonna. Buumin taustalla on liikkumisen helppous ja joustavuus, sillä matkailuauto on auton ja vaunun yhdistelmää ketterämpi.
Matkailuauton käyttö ei välttämättä rajoitu kesäaikaan, jolloin talvirengasasia muuttuu ajankohtaiseksi myös karavaanareille. Talvirengasmääräykset eivät kuitenkaan ole kaikille täysin selviä matkailuautojen osalta. Auton paino määrää miten talvirenkaita tulee käyttää asuntoauton alla.
Kevyempiin, kokonaispainoltaan alle 3 500 kilon asuntoautoihin, pätevät täysin samat määräykset kuin henkilö- ja pakettiautoihin. Tällaisen kevyen matkailuauton alle tarvitaan neljä talvirengasta joulukuun alusta helmikuun loppuun. Talvirenkaita tulee käyttää myös tuon ajan ulkopuolella kelin niin vaatiessa.
Määräykset muuttuvat, kun matkailuauton paino kasvaa yli 3 500 kilon. Tällöin laki sallii joulu–helmikuussa liikenteeseen myös matkailuautot, joissa talvirenkaat on asennettu ainoastaan vetäville akseleille (pois lukien ohjaavat vetävät akselit). Näissä renkaissa pääurien syvyys on oltava vähintään viisi millimetriä ja muilla akseleilla renkaiden minimisyvyys on kolme milliä. Tämä tarkoittaa lain mukaan, että yli 3 500 kiloa painavassa takavetoisessa autossa riittävät talvirenkaat vain takapyörille.
Nokian Renkaat näkee lain puutteellisena.
– Me suosittelemme talvirenkaita matkailuauton kaikille akseleille, myös yli 3 500 kiloa painavissa autoissa. Perusteena on turvallisuus. Jos talvirenkaat ovat talvikeleillä vain takana, niin liukkaalla painava auto alkaa kaarteessa herkästi aliohjata, koska etuakselilta loppuu pito. Aliohjaavassa tilassa painava auto siis puskee eikä tottele ohjausta, ja usein tämä merkitsee tieltä suistumista, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri opastaa.
Renkaiden valintaan on syytä perehtyä myös talvirenkaiden osalta. Nokian Renkaat luonnollisesti suosittelevat vaihtoehtoja omasta valikoimastaan, mutta ainakin valinnan perustelut kestävät kriittisenkin tarkastelun. Markkinoilla on sekä pohjoisempiin että eteläisempiin olosuhteisiin tarkoitettuja talvirenkaita, joiden ominaisuudet ovat hyvin erilaisia keskenään.
– Tärkeää on valita talvirenkaat, joiden kumisekoitus ja rakenne on kehitetty pohjoisen vaihteleviin keleihin. Niin sanotut keskieurooppalaiset kitkarenkaat antavat hyvän märkäpidon, mutta niiden pito talven liukkailla on huono, Morri toteaa.
Matkailuautot ovat jo lähtökohtaisesti raskaita henkilöautoon verrattuna, mutta reissuun lastattuna paino kasvaa entisestään. Kumipyörien vastuulla on turvallinen ja vakaa ajettavuus. Renkaiden ilmanpaineilla on suuri merkitys auton käyttäytymiseen.
Riittävän korkea rengaspaine parantaa auton ajovakautta ja vähentää renkaiden lämmönkehitystä. Näin auton hallinta helpottuu ja renkaiden kestävyys paranee. Sopiva rengaspaine on kuitenkin riippuvainen auton kokonaismassasta reissuvalmiiksi lastattuna.
– Reissuun lähtiessä kannattaa tarkistaa todelliset akselikuormat vasta, kun auto on lastattu, ja säätää renkaiden ilmanpaineet sen jälkeen kohdilleen. Matkailuautojen renkaiden painetasot eivät useinkaan vastaa ajoneuvon todellisia akselikuormia, Morri sanoo.
Lähde: Nokian Renkaat