Kevyestä puskuritöytäisystä voi syntyä näkymättömät mutta isot ja kalliit vauriot. Kolaroinnista kannattaa ilmoittaa vakuutusyhtiölle mahdollisimman pian.
Autovakuutuksen piikkiin tehtävään vauriokorjaamiseen liittyy väärinkäsityksiä ja tietämättömyyttä etenkin nuorten keskuudessa – ajatellaan, että korjaaminen tulee kalliiksi, jos vahinko on itse aiheutettu.
Kannattaa muistaa, että vahinkoilmoitus pitää tehdä ennen auton korjaamista, jotta vakuutuskorvauksen saa käyttöönsä. Lisäksi autovakuutus kattaa vain ne vauriot, jotka on ilmoitettu vakuutusyhtiöön vuoden sisään vahinkopäivästä.
– Jos edes epäilee vaurion mahdollisuutta, niin on parempi teettää vahinkotarkastus varmuuden vuoksi, kuin huomata vahingot vuosien päästä ja harmitella isompia korjauskustannuksia, muistuttaa Autoklinikka Vantaan työnjohtaja Marko Tuokko.
Pysäköintialueiden kolaritapauksissa ja risteyksien peräänajoissa hyviin käytöstapoihin kuuluu yhteystietojen vaihtaminen, vaikka autoihin ei silmämääräisesti vaikuttaisi tulleen vaurioita. Tämä on erityisen tärkeää niissä tilanteissa, joissa toinen osapuoli ei ole paikalla, tai jos käytössä oleva auto ei ole omissa nimissä.
– Käytännössä kaikki autoon tulleet tönäisyt kannattaa käyttää arvioittamassa autokorjaamossa, sillä iso osa vaurioista on sellaisia, ettei maallikko välttämättä erota niitä omin silmin. Vaurioita syntyy aina, kun kaksi autoa kolahtaa toisiinsa, Tuokko muistuttaa.
Suurimmat vauriot puskuritörmäyksissä tulevat yleensä pellin ja muovikuoren alle. Ongelmia saattaa ilmetä esimerkiksi siinä, ettei takaluukku enää aukea. Jos autolla täräyttää toisen auton vetokoukkuun, ajoa ei kannata jatkaa varmistumatta siitä, että autosta ei vuoda nesteitä. Vetokoukku saattaa upota yllättävän syvälle ja rikkoa esimerkiksi jäähdyttimen.
Nykyautoissa on lisäksi puskureissa kallista anturitekniikkaa, ja esimerkiksi rikkoutunut etututka on kallis korjattava. Ja vaikka tutka näyttäisi ehjältä, sen asento on saattanut muuttua niin, että sitä hyödyntävät järjestelmät eivät enää toimi.