Mercedes-Benzin uuden Sprinter-pakettiauton saa myös etuvetoisena, joten kesäkuussa Suomessa esiteltävä uutuus tulee varmasti tarjolle sekä retkeilyautona että matkailuautoalustana.
Vuonna 1995 ensiesitelty Mercedes-Benz Sprinter eniten myyty Mercedes-Benzin pakettiautomalli: autoja on myyty yli 3,3 miljoonaa kappaletta. Nyt julkistettu kolmannen sukupolven Sprinter on entistä suorituskykyisempi, muunneltavampi ja verkottuneempi.
Uusi Sprinter on ensimmäinen pakettiautomalli, joka edustaa vuonna 2016 esiteltyä Mercedes-Benzin adVANce-toimintafilosofiaa. Siinä on viisi keskeistä periaatetta: digital@vans (yhdistettävyys ja digitaaliset palvelut), solutions@vans (varusteratkaisut tehostamassa asiakkaiden toimintaa), rental@vans (uudet innovatiiviset vuokrauspalvelut), sharing@vans (uudet julkiset liikenteen konseptit) sekä eDrive@vans (kokonaisvaltainen lähestymistapa sähköiseen liikkumiseen).
Uutuuden vahvuuksiksi kerrotaan edistyksellinen design sekä henkilöautomainen ajomukavuus ja -turvallisuus. Kuljettajan työoloja parantavat ergonomisesti optimoidut istuimet, avaimeton käynnistys ja parannettu ilmastointijärjestelmä.
Turvajärjestelmistä saatavina ovat esimerkiksi aktiivinen Distronic-etäisyysavustin, aktiivinen jarruavustin, aktiivinen kaista-ajoavustin sekä vireystila-avustin. Sivutuuliavustin on vakiovaruste.
Uusi varuste Sprinterissä ovat Wet Wiper -tuulilasinpyyhkimet: pesuneste ruiskutetaan lasille tarkasti ja roiskumatta suoraan pyyhkimien sulkien juuresta ja pyyhitään pois samalla pyyhkimien liikkeellä. Toinen uutuus on itsepuhdistuva peruutuskamera, jonka välittämä kuva näkyy auton taustapeilissä.
Uuden Sprinterin saa 3 000, 3 500, 4 000 ja 5 500 kilon painoluokissa. Tarjolla on umpipaketti-, pikkubussi-, kevytkuorma-auto- ja retkeilyautovaihtoehtoja, eri koripituuksia ja viisi eri akseliväliä (3 250, 3 259, 3 655, 3 924 ja 4 325 mm) sekä erilaisia kuormauskorkeuksia – kaikkiaan erilaisia mahdollisia Sprinter-vaihtoehtoja on saatavana yli 1 700 kappaletta.
Etuvetoisena Sprinter on saatavana kolmessa painoluokassa (3, 3,5 ja 4 tonnia), ja akseliväli on joko 3 259 tai 3 924 milliä. Takavetomallin painoluokat yltävät 3–5,5 tonniin, ja akselivälivaihtoehtoja on kaikkiaan viisi.
Sprinterin voimanlähteeksi on tarjolla kaksi huippunykyaikaista turbodieselmoottoria: 4-sylinterinen 2,1-litrainen ja 3-litrainen V6. Pienemmästä dieselvoimanlähteestä on tarjolla useita eri vaihtoehtoja 84–130 kilowatin teholuokissa. Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 -päästönormit.
Perinteisten taka- ja nelivetovaihtoehtojen lisäksi saatavana on nyt myös etuvetoinen
Sprinter. Etuvetoratkaisun ansiosta auton kuljetuskyky on 50 kiloa suurempi kuin takavetomallissa. Kuormaustaso on 80 milliä matalampi ja ovet vastaavasti 80 milliä korkeammat kuin takavetoisessa sisarmallissa, mikä helpottaa auton kuormausta.
Etuvetoisen Sprinterin vaihteistovaihtoehdot ovat 9-portainen momentinmuunninautomaatti (ensimmäinen isojen pakettiautojen luokassa) ja uusi 6-portainen manuaalivaihteisto.
Sprinter-etuvetomallien huoltoväli on 40 000 kilometriä/2 vuotta, takavetoisten Sprinterien puolestaan 60 000 kilometriä/2 vuotta.