Caravan-lehden pääkirjoitus 4/2018
Kerromme tässä lehdessä (sivut 8–9) pyhäntäläisyrityksen valmistamista mökki- ja saunavaunuista. Kauppalehden mukaan Suomessa myydään tänä vuonna yli sata peräkärryalustalle rakennettua vaunua, joista mökkivaunujen osuus on 70 prosenttia. Viime vuonna vaunuja valmistui parikymmentä. Myynti ei ole aivan marginaalista, sillä vertailun vuoksi matkailuvaunuja myytiin viime vuonna noin 650.
Kysynnän kasvaessa uusi ilmiö herättää lukuisia kysymyksiä: Onko mökkivaunu rakennus, ja tarvitseeko se rakennusluvan? Voiko vaunun asettaa esimerkiksi rakennusoikeudettomalle rantapalstalle? Vai ovatko mökkivaunut matkailuajoneuvoja ja mökkivaunuilijat karavaanareita? Soveltuvatko mökkivaunut matkailuvaunujen tapaan säännölliseen ajoon? Muodostavatko mökkivaunut kaupallisen uhan matkailuajoneuvoille, vai voisiko uutuusvaunuja myydä caravan-liikkeissäkin? Entä miten leirintäalueilla suhtaudutaan mökkivaunuihin? Millainen turvaväli tarvitaan, jos vaunussa on kamiina tai kiuas? Jos normaali turvaväli ei riitä, pitäisikö mökkivaunuilta laskuttaa isompi taksa niiden vaatiessa useamman paikan? Ja niin edelleen.
Sisäsivujen artikkeli vastaa osaan kysymyksistä, mutta monta pähkinää jää vielä purtavaksi. Esimerkiksi rakennuslupaan liittyvät tulkinnat askarruttavat, koska ne poikkeavat kuntien välillä toisistaan suuresti. Muun muassa Etelä-Suomen isoimmat kaupungit kieltävät mökkivaunut kotien pihoilla. Valmistajien mielestä – sinänsä ymmärrettävästi – rakennuslupaa ei tarvita, mikä näkyy ronskisti markkinoinnissa. Erään myyntipuheen mukaan ”vain vaimon lupa riittää”, koska vaunussa on pyörät alla. Liki 30 000 euron mökkivaunun ostettuaan on kuitenkin turha vedota tietämättömyyteen, jos saa kunnan rakennusvalvonnan kimppuunsa.
Ruotsissa on leirintäalueita, jotka ovat muodostaneet mökkivaunuista kyliä ilman rakennuslupaa. Tätä kaikki kunnat eivät ole katsoneet hyvällä, minkä seurauksena alueille on langetettu uhkasakkoja ja mökkikyliä on vaadittu oikeuden päätöksellä hajotettaviksi. Erään arvion mukaan länsinaapurissa on pelätty amerikkalaistyylisten white trash -trailerikylien muodostumista.
Kuten Ruotsissa, myös Suomessa rakentamista säädellään kaavoituksella, ja rajatapauksissa kyse on lakien ja säädösten tulkinnasta. Tavanomaisessa retkeilykäytössä ja maiseman vaihtuessa mökkivaunu on syytä rinnastaa matkailuvaunuun. Mutta mikäli siirreltävyydellä pyritään selvästi kiertämään yhteisiä pelisääntöjä, silloin myös pyörillä varustettu rakennus vaatii asianmukaiset luvat. Jos tontilla on rakennusoikeutta, ongelma ei liene suuri, mutta harhaanjohtavaa markkinointia mökkivaunujen valmistajien olisi syytä välttää.
Pauli Salokangas
Päätoimittaja