Autoilijat tuntevat henkilöauton renkaiden urasyvyysvaatimukset entistä harvemmin. Tämä selittää osaltaan sen, ettei omia renkaita mielletä huonokuntoisiksi. Ammattilaisten käyttö renkaanvaihdossa on lisääntymässä.
Autonrengasliiton kuluttajakyselyn mukaan kesärenkaille säädetyn minimiurasyvyyden (1,6 mm) tietää vain 35 prosenttia ja talvirenkaille säädetyn minimiurasyvyyden (3 mm) vain 29 prosenttia vastaajista. Kaksi vuotta aiemmin osuudet olivat 38 ja 31 prosenttia.
Tämä selittää osaltaan sen, ettei omia renkaita mielletä huonokuntoisiksi. Jokasyksyisissä rengasratsioissa vain joka neljäs tiedostaa renkaidensa huonon kunnon. Renkaiden suorituskykyä eri olosuhteissa ei tunneta entiseen tapaan, ja autojen turvatekniikkaan saatetaan luottaa liikaakin. Fysiikan lait tulevat jossain kohtaa vastaan hyvilläkin renkailla.
Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuoran mukaan kehitystä selittää myös renkaanvaihdon siirtyminen ammattilaisille:
– Useimmat vaihtavat renkaat edelleen itse tai tuttavapiirissä, mutta ammattilaisten käyttö renkaanvaihdossa on noussut kahdessa vuodessa 32:sta 37 prosenttiin. Samalla tulee tarkastettua renkaiden kunto, mutta urasyvyyksiä, nastoitusta ja ilmanpaineita tulisi tarkkailla myös pitkin ajokautta.
Pelkästään kalenteriin tuijottamalla vaihto talvirenkaisiin tapahtuu yleensä liian myöhään. Talvirengaspakko on voimassa joulu-, tammi- ja helmikuussa. Nastarenkaita saa käyttää 1.11. alkaen sekä aina silloin, kun keli sitä edellyttää. Nastattomien talvirenkaiden eli kitkarenkaiden käytölle ei ole rajoituksia, joten ne voi laittaa alle jo ennen sesonkiruuhkia.
Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta muistuttaa autoilijoita ajonopeuden ja renkaiden tärkeydestä:
– Syksyllä autoilijoiden on syytä huomioida säätiedotukset ja varautua olosuhteiden muutoksiin sopivalla rengastuksella. Myös asenne ja ajotapa pitää vaihtaa olosuhteiden mukaiseksi.
Renkaiden turvallisuusmerkitys korostuu vaativissa ja nopeasti muuttuvissa kelioloissa. Tutkijalautakuntien mukaan renkaat ovat riskitekijänä joka seitsemännessä (14,3 %) henkilö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa. Lumisen tai jäisen kelin kuolonkolareissa renkaat ovat riskitekijänä joka kolmannessa tapauksessa (32,8 %).
Hyvätkään renkaat eivät auta, jos tilannenopeus on liian suuri keliin nähden. Matkantekoa kannattaa suunnitella etukäteen kelitietoja ja sääennusteita tarkkailemalla. Keliennusteet löytyvät esimerkiksi Liikenneviraston nettisivuilta.
Kuva ja lähdemateriaali: Autonrengasliitto