Autoliiton perinteikkäästä automatkailuun Euroopassa opastavasta kirjasta ilmestyi huhtikuun alussa 51. versio. Ensimmäisen kerran opas ilmestyi vuonna 1965, Kansainvälinen automatkailu -nimisenä. Viimeiset parikymmentä vuotta kirjan nimi on ollut Autoillen Euroopassa.
256-sivuisen kirjan kansien väliin on koottu muun muassa eri maiden sääntöjä ja liikennemääräyksiä sekä vinkkejä matkan suunnitteluun ja tiedon tarkistamiseen reissun aikana.
Mukana olevat 26 maata ovat Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Kreikka, Kroatia, Latvia, Liettua, Luxemburg, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Suomi, Sveitsi, Tanska, Tšekki, Unkari ja Viro.
Tietoa on myös matkailuautolla ja -vaunulla matkaaville. Hyötyä 30 euroa maksavasta teoksesta luvataan olevan niin omalla ajoneuvolla reissuun lähtevillä kuin vasta kohdemaassa ajoneuvon vuokraaville.
Autoliitto muistuttaa tiedotteessaan, että monissa maissa on erilaisia tiemaksuja sekä kaupunkien ajokieltoalueita – ja niihin liittyviä määräyksiä on helppo rikkoa tietämättään. Yhä useammassa maassa maksullisilla moottoriteillä ei ole puomeja, vaan maksaminen tehdään ostamalla fyysinen tai digitaalinen vinjettitarra.
– Esimerkiksi Unkarissa on käytössä sähköinen tarra, jonka voimassaolo tarkistetaan kameravalvonnalla. Jos maksua ei ole suoritettu, tulee jälkimaksulasku perässä Suomeen. Ulkomaalaiset ajoneuvot ovat tehotarkkailussa, koska heiltä on usein jäänyt vahingossa e-vinjetti hankkimatta, sanoo tiedotteessa Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen.
Tanskassa taas kuljettaja menettää ajoneuvon valtiolle, jos nopeusrajoitus ylitetään yli sadalla prosentilla – eli ajetaan esimerkiksi 30 km/h alueella 61 km/h, tai ajetaan yli 220 km/h millä tahansa nopeusrajoitusalueella. Sama sääntö on voimassa, jos alkoholipitoisuus ylittää kaksi promillea tai kuljettaja syyllistyy vakavia henkilövahinkoja aiheuttaneeseen onnettomuuteen alkoholin tai huumeiden vaikutuksen alaisena. Ajoneuvon menettää riippumatta siitä, kuka sen omistaa.
– Meidän korviimme ei ole vielä kantautunut tietoa suomalaisista, jotka olisivat menettäneet ajoneuvon Tanskan valtiolle, mutta esimerkiksi moni saksalainen on palannut Tanskasta kotiin ilman autoa. Muun muassa eräs saksalainen menetti ystävältään lainaamansa Porschen ajettuaan ylinopeutta.
Keskustelu