Auton käyttövoima on uuden auton valinnassa tärkeä kriteeri kolmelle neljästä kuluttajasta, kertoo Ifin kyselytutkimus.
Käyttövoiman valinta voi olla kuluttajalle vaikeaa, sillä bensiinin ja dieselin ohella tarjolla on laaja kirjo myös ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja. Kolmasosa autoa tänä tai ensi vuonna ostavista uskoo kuitenkin päätyvänsä perinteiseen bensa-autoon. Vaakakupissa painavat ympäristöystävällisyyden lisäksi myös muun muassa hinta ja latausmahdollisuudet.
Joka neljänteen talouteen aiotaan ostaa auto tämän tai ensi vuoden alussa, selviää Ifin kyselytutkimuksesta, jossa kartoitettiin helmikuun alussa suomalaisten näkemyksiä auton käyttövoimasta.
– Kevään koronapandemia siirtänee kuitenkin monilla auton harkintaa myöhempään hetkeen. Myös epätietoisuus tulevista veroratkaisuista laskee erityisesti keski-ikäisten miesten innokkuutta vaihtaa autoa, sanoo Ifin ajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja Eero Färkkilä.
Vastanneista 77 % pitää auton käyttövoimaa joko tärkeimpänä tai yhtenä tärkeimmistä auton valinnan kriteereistä. Käyttövoimaa pitää tärkeänä kriteerinä useampi kuin auton ympäristöystävällisyyttä (59 %) tai moottorin tehoa ja suorituskykyä (52 %).
– Tämä on luonnollista, koska oikean käyttövoiman valinta tukee auton ympäristöystävällisyyttä, mutta toisaalta se voi olla tärkeä myös tehoa ja suorituskykyä painottaville, Färkkilä kommentoi.
Auton ostoa tänä tai ensi vuonna suunnittelevista noin kolmasosa (32 %) uskoo päätyvänsä perinteiseen bensa-autoon, mutta myös hybridiä pidetään kiinnostavana vaihtoehtona.
Vastaajista 18 % valitsisi itselataavan tai kevythybridin, 15 % ladattavan hybridin, 9 % täyssähkön, 11 % dieselin ja 7 % kaasun. Vastaajista joka viidennes (21 %) ei vielä osaa sanoa, minkä käyttövoiman valitsisi.
Tilanne muuttuisi selvästi, jos eri vaihtoehtojen hankintahinta olisi sama. Tällöin enää noin viidennes (19 %) valitsisi ensisijaisesti bensiinin. Yhtä moni (19 %) kallistuisi itselataavaan hybridiin tai kevythybridiin, ja lähes yhtä usea (16 %) suosisi täyssähköautoa. Sen sijaan vain 7 % valitsisi dieselin. Hankintahinnalla ei näyttäisi olevan merkittävää vaikutusta suomalaisten kiinnostukseen hankkia ladattava hybridi tai kaasua käyttövoimanaan hyödyntävä auto.
Miehistä 17 % uskoo päätyvänsä seuraavaksi ladattavaan hybridiin, mutta naisista vain 9 %. Naiset näyttäisivät empivän lataamista. Heistä 19 % arvioikin todennäköisimmin valitsevansa ei-ladattavan hybridin. Jos käyttövoimien hankintahinta olisi sama, peräti joka neljäs nainen (23 %) valitsisi itselataavan tai kevythybridin.
Miehillä bensa-auton, ladattavan hybridin ja täyssähkön suosio näyttäisi jakautuvan melko tasaisesti, kun taas itselataava ja kevythybridi kiinnostaisi vähemmän, vaikka hinta olisi sama.
Lähde: If