Nelostiellä Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämistöiden vuoksi liikenne on kulkenut marraskuusta lähtien varasillalla. Liikennettä ryhdyttiin siirtämään uudelle sillalle 7.4.2021, ja käytössä on yksi kaista molempiin suuntiin.
Nelostiellä Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämistöiden johdosta liikenne on kulkenut marraskuusta lähtien varasillalla. Liikennettä ryhdyttiin siirtämään uuden sillan itäpuoliskolle 7.4.2021, ja käytössä on yksi kaista molempiin suuntiin ja alennetut nopeusrajoitukset.
Uuden sillan eristys ja päällystäminen tehdään kahdessa vaiheessa eli toinen puoli kerrallaan. Länsipuoliskon eristys- ja päällystystyöt valmistuvat toukokuun puolivälin aikoihin. Tämän jälkeen käynnistyy itäpuolen viimeistely, jolloin liikenne ohjataan vuorostaan valmiille länsipuoliskolle. Kokonaisuudessaan urakka valmistuu heinäkuussa.
Liikenteen ohjaaminen uuden sillan kannelle tuo sillan viimeistelytöihin vaiheistusta, mutta se on joka tapauksessa Väyläviraston tiedotteen mukaan viime syksyllä käytössä olleeseen pidempään kiertotiehen verrattuna liikenteelle pienempi häiriö.
Vt 4 Oulu–Kemi -parantamishankkeen tarkoituksena on poistaa yhteysvälin pahimpia liikenneongelmia, kuten ruuhkia ja onnettomuusalttiita kohtia.
Lähde: Väylävirasto