Lapissa siirtyminen talvinopeuksiin alkoi jo – muualla tullaan nopeasti perässä

Maanteillä siirrytään talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoituksiin torstaista 20.10. alkaen. Muutokset alkavat näkyä ensimmäisenä Lapin teillä, joilla nopeusrajoitusmerkkejä vaihdetaan torstain ja perjantain aikana. Rajoitukset tulevat voimaan heti, kun merkit on vaihdettu.

Muu Suomi seuraa ensi viikolla perässä ely-keskusten tekemien alueellisten päätösten mukaisesti. Useimpien ely-keskusten alueilla talvikauden nopeusrajoitukset otetaan käyttöön keskiviikkona 26.10.2022 ja koko maassa perjantaihin 28.10. mennessä.

Maanteillä nopeusrajoitukset lasketaan pääosin 80 kilometriin tunnissa, joillakin tieosuuksilla 70 kilometriin tunnissa. Moottoriteillä nopeusrajoitukset laskevat 100 kilometriin tunnissa.

Vaikka kasikymppiset tieosuudet tulevat taas kovin tutuiksi, Lappiinkin jää vielä yhteensä noin 710 kilometriä ”talvisatasia” tälle kaudelle. Kuva: Eero Kenttälä.

Tien korkea turvallisuustaso tai pienet liikennemäärät mahdollistavat joitakin poikkeuksia. Sadan kilometrin nopeusrajoitus voi jäädä voimaan esimerkiksi teillä, joissa ajosuunnat on erotettu toisistaan kaiteella.

Lisäksi vaihtuvien nopeusrajoitusten moottoriteillä voidaan pitää korkeimmat rajoitukset voimassa marraskuun loppuun asti, jos sää- ja keliolot sen sallivat. Esimerkiksi 120 km/h:n rajoitus voi olla voimassa hyvissä ajo-olosuhteissa valoisana vuorokauden aikana vielä marraskuussa.

Viranomaiset painottavat, että nopeusrajoitusmerkki ilmoittaa vain suurimman sallitun ajoneuvon nopeuden. Nopeus tulee aina sovittaa tien kunnon, kelin, näkyvyyden ja muiden liikenneolosuhteiden mukaan.

Talvirajoitukset tukevat osaltaan turvallisempaa liikkumista. Liikenneturvan pysähtymismatkojen vertailusta voi helposti kokeilla, millainen vaikutus talvikelillä on pysähtymismatkaan: http://extrat.liikenneturva.fi/pysahtymismatka-auto/fi/

Lähde: Väylävirasto, ely-keskukset

Keskustelu

  1. Esa Sairio

    Miksi Suomessa – ja vain Suomessa – on yhä käytössä talvirajoitussysteemi. Ruotsissakaan ei talvirajoituksia ole ja siellä nopeusrajoitusten taso läpi vuoden on suunnilleen sama kuin Suomessa kesärajoitusten taso. Eikö Suomessa yhtään ajatella, kuinka paljon talvirajoitukset aiheuttavat yhteiskunnallemme lisää matka-aikoja ja yhteiskuntataloudellisia kustannuksia?
    Esimerkiksi Autoliitto on tehnyt oheisen laskelman: Nopeuksien laskiessa kymmenellä prosentilla 60 km/h–120 km/h teillä, matkoihin kuluisi vuodessa yhteensä reilut 46 miljoonaa tuntia enemmän eli yli 25 000 henkilötyövuotta.
    Totta kai on itsestään selvyys, että jos nopeudet lasketaan nollaan, ei tapahdu onnettomuuksiakaan. Kaikkia autoilua ja liikenteen nopeuksia rajoittavia asioita voidaan haluttaessa perustella turvallisuuden lisääntymisellä, mutta on erittäin tärkeää että esimerkiksi nopeusrajoitusten taso on Suomessakin sellainen, että matka-ajat tieliikenteessä ovat mahdollisimman lyhyitä ja turvallisuustaso silti hyväksyttävällä tasolla.
    Nyt on aika luopua kokonaisuudessaan talvirajoituksista ja sen lisäksi nostaa nopeusrajoituksia hyvillä tieosuuksilla.

    Kommentoitu 0 kertaa

Kommentointi on suljettu.