Nokian Renkaat: sähköauton renkaat kuluvat usein hitaammin kuin polttomoottoriauton

Vaikka sähköautoissa on paljon tehoa ja vääntöä, sähköautossa renkaat kuluvat usein vähemmän kuin polttomoottorilla varustetussa autossa.

Sähköautoissa on usein paljon tehoa sekä enemmän painoa kuin polttomoottoriautoissa. Nämä ominaisuudet asettavat vaatimuksia renkaille. Tärkeintä on silti turvallisuus. Myös talvirenkaita sähköautoon hankittaessa renkaat tulee valita ensisijaisesti sen perusteella, millaisissa olosuhteissa ajetaan.

Hybridi- tai sähköauton renkaita valitessa kolme tärkeintä kriteeriä ovat yleensä turvallisuus, alhainen vierintävastus ja hiljaisuus. Kun vierintävastus on pienempi, auton toimintamatka on pidempi. Alhainen rengasmelu puolestaan on hiljaisissa sähköautoissa ennen kaikkea mukavuusseikka.

Talvirengasostoksilla autoilijan on päätettävä myös, sopivatko omaan käyttöön paremmin kitka- vai nastarenkaat.

– Jos ajaa lähinnä pääteillä, herkästi vierivä ja hiljainen kitkarengas on hyvä valinta. Muussa tapauksessa on syytä miettiä, olisiko nastallinen rengas sopivampi. Kitkarenkaiden heikkous on pito jäisellä tiellä, sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

– Nykyaikaisessa sähköautossa renkaat kuluvat vähemmän kuin perinteisellä polttomoottorilla varustetussa autossa. Tämä on hyvän luistoneston ansiota. Ajonhallintajärjestelmät käyttävät sähkömoottorin nopeaa tehonsäätöä renkaiden luiston vähentämiseen. Säätöjärjestelmä on paljon nopeampi kuin jarrutukseen ja polttomoottorin kierrosten rajoittamiseen perustuvassa polttomoottoriautossa, kertoo kehityspäällikkö Mikko Liukkula.

Matti Morri neuvoo seuraamaan talven aikana renkaiden kulumista ja rengaspaineita. Siten koko rengassarjalle saa mahdollisimman pitkän käyttöiän.

– Jos auto ei ole neliveto, on tärkeää seurata vetävien ja vapaasti pyörivien renkaiden eroja. Työtä tekevät renkaat voivat kulua jopa kaksi kertaa niin paljon kuin vapaasti pyörivät. Nyrkkisääntö on, että kun kulumaero ylittää kaksi millimetriä, on aika vaihtaa renkaiden paikkaa keskenään. Usein riittää, että vaihto tehdään kerran talvessa.

Lähde: Nokian Renkaat