Etenkin vapaa-ajanmatkoihin liittyvät Juutinrauman sillan ylitykset ovat kasvaneet huomattavasti tänä kesänä.
Heinäkuussa Juutinrauman sillalle tilastoitiin 923 496 matkustajaa, mikä on kaikkien aikojen vilkkain kuukausi vuonna 2000 avatun sillan historiassa. Heinäkuun matkustajien määrä ylitti edellisen, heinäkuulta 2019 olleen kuukausiennätyksen peräti 65 921 matkustajalla.
Tämän kesän heinäkuussa rikottiin aiempi ennätys myös yksittäisen päivän osalta, kun 22.7.2023 sillan ylitti 35 513 matkustajaa. Uusi ennätys tehtiin heinäkuussa lisäksi yksittäisen viikonlopun sekä koko viikon osalta.
Juutinrauman sillan kasvanutta liikennettä selittää ainakin joltakin osin Ruotsin kruunun heikko kurssi, joka on houkuttanut matkailijoita suuntaamaan Ruotsin puolelle Malmön suurkaupunkiseutua kauemmaksikin. Aiemmin Juutinrauman sillalla on ollut lomaliikenteessä ruotsalaisia selvästi enemmän kuin tanskalaisia, mutta nyt tilanne on kääntynyt toisinpäin.
Vipinää on tänä kesänä ollut myös Tanskan sisäisessä liikenteessä. Esimerkiksi Sjellannin ja Fynin yhdistävällä 65 metrin korkeuteen yltävällä Ison-Beltin riippusillalla oli heinäkuussa enemmän liikennettä kuin koskaan sillan 25-vuotisen historian aikana.
Øresundsbro Konsortiet -siltayhtiön visiona on tehdä Juutinrauman sillasta maailman ympäristöystävällisin. Aurinkosähköä on tuotettu siltayhteyden omiin tarpeisiin jo muutamia vuosia. Esimerkiksi maksupisteessä on ollut 3 000 neliömetriä aurinkopaneeleja.
Tänä kesänä otettiin käyttöön 10 000 neliömetrin aurinkosähköpuisto, jonka 3 840 aurinkopaneelia tuottavat sähköä moottoritien ja rautatien välissä Peberholmissa. Peberholmin keinotekoinen saari on luonnon monimuotoisuutta suojelevaa Natura 2000 -aluetta, mutta se ei rakentamista estänyt eikä ilmeisesti ratkaisevan paljoa hidastanut.
Uusien aurinkopaneelien myötä siltayrityksen itse tuottaman sähkön osuus 16 kilometriä pitkän siltakokonaisuuden kaikesta sähkönkulutuksesta on nyt jo lähes puolet.
Kuvat: Øresundsbro Konsortiet