Suomen tiet ovat epävakaan tien jäljiltä paikoin täynnä reikiä, mutta paikkaustyöt päästään aloittamaan vasta sulalla ja kuivalla asvaltilla. Sulavat lumi- ja jäämassat sekä tienpintojen toistuva jäätyminen ja sulaminen ovat aiheuttaneet pikipintaan ammottavia reikiä.
– En muista urallani kevättä, jolloin tiet olisivat olleet näin heikossa kunnossa, sanoo Väyläviraston teiden kunnossapidon asiantuntija Katri Eskola Moottori-lehdessä.
Tienpintojen heikko kunto on riivannut helmi-maaliskuussa ennen kaikkea eteläistä Suomea. Eskola arvelee haasteiden siirtyvän kevään edetessä kohti pohjoista.
Vaurioita päästään paikkaamaan vasta, kun tienpinnat alkavat kuivua. Siihen saakka ainoa keino on varoittaa autoilijoita päällysteen vauriosta liikennemerkein, mutta paikoin on jouduttu turvautumaan myös nopeusrajoitusten laskemiseen.
Väylävirastolla ja maanteiden kunnossapidosta huolehtivilla ely-keskuksilla tulee olemaan siis kiireinen kevät. Asvalttiteiden raju kunto on jo nyt näkynyt rengasliikkeissä tavanomaista vilkkaampana asiointina. Myös vakuutusyhtiöt ovat saaneet ilmoituksia routakuoppien aiheuttamista rengas- ja vannevahingoista sekä pohjapanssarin ja öljypohjan vahingoista.
Myös sorateille Väylävirasto on ennustanut tavallista hankalampia olosuhteita eri puolille Suomea.