Bürstner esitteli näkemyksensä kaasukäyttöisestä retkeilyautosta testimallilla

Bürstner Eliseo CNG -retkeilyautoa on tarkoitus ajaa ensi sijassa maa- ja biokaasulla, kuten nimikin viittaa (CNG, compressed natural gas).

Jos kaasu alkaa loppumaan eikä sitä ole riittävän lähimailla saatavilla, kaasuautoille tyypilliseen tapaan Eliseo CNG:ssä on varalla perinteisempää voimanlähdettä – bensatankin koko on kuitenkin vain 15 litraa.

Eliseo CNG on Fiat Ducato ”Natural Power” -pohjainen malli, jonka perustuu Bürstnerin viime vuonna esittelemään Eliseo C 543 -retkeilyautomalliin.

Vaihtoehtoiset käyttövoimat haasteena koko alalle

Jos Bürstner ottaa Eliseo CNG:n tai jonkun sitä vastaavan mallin tuotantoon, yritys ryhtyy myymään kaasumallia ainakin ympäristöystävällisyyden sanomalla. Vähäpäästöinen ja käyttökustannuksiltaan edullinen auto saattaisi kiinnostaa muun muassa nuoria retkeilyautoilun aloittavia.

Nykyinen testikappale täyttää Euro 6d -päästövaatimukset. Autolla saa siten ajaa myös sellaisilla kaupunkien keskustojen ympäristövyöhykkeillä, jonne ei monessa eurooppalaisessa kaupungissa ole tavallisilla dieselkäyttöisillä retkeilyautoilla luvallista pääsyä.

Bürstner Eliseo CNG:ssä on viisi kaasutankkia lattian alla, joten ne eivät ole varsinaisesti viemässä tilaa auton asuinosasta. Eliseo CNG:n toimintamatka kaasulla on noin 400 kilometriä.

Kaasun loppuessa moottori ryhtyy automaattisesti käyttämään bensiiniä, ja myös auton nopeus rajoitetaan maksiminopeuteen 90 km/h.

Bürstnerillä myönnetään, että kaasu ja muut vaihtoehtoiset käyttövoimat voivat alkaa laajemmin kiinnostaa pitkiä reissuja syrjäisemmilläkin seuduilla tekeviä karavaanareita vasta, kun autojen toimintasäde saadaan vielä nykyistä pidemmäksi. Ja tankkaus- ja latausasemien verkosto nykyistä kattavammaksi.

Lähde ja kuva: Bürstner